Přejít k obsahu | Přejít k hlavnímu menu

Stovku za den v nemocnici zaplatíte už dnes!

Stovku za den v nemocnici zaplatíte už dnes!

Foto: Mariusz Stankowski, MoneyMAG.cz

O čtyřicet korun denně navíc budou muset z peněženky vytáhnout pacienti v nemocnicích. Poplatek za den na nemocničním lůžku se totiž od čtvrtka zvyšuje ze 60 na 100 korun.

Vyšší poplatek za den v nemocnici je první změnou z nového balíku reformních zákonů, která se promítne do života pacientů. Normy už podepsal prezident Václav Klaus, většina ze změn z nich má však datum účinnosti nastaveno nejen 1. leden, ale především 1. duben příštího roku.

Stokoruna v nemocnici se podle ministra zdravotnictví Leoše Hegera (TOP 09) neřadí mezi regulační poplatky. "Já ji vnímám jako spoluúčast pacienta na péči o něj. Je to připomenutí pacientům, že medicína je drahá. Pacienti platí zdravotní pojištění, ale medicína je mnohem dražší než cena pojištění," uvedl. Argumentoval tím na výtku, že nemocniční poplatek jako jediný v Česku nepodléhá finančnímu stropu. Tedy, že po dosažení určité částky by jej lidé dále neplatili. S navýšením poplatku za pobyt v nemocnici se bude muset kromě pacientů potýkat i rozpočet Středočeského kraje. Právě tato samospráva totiž jako jediná v zemi stále hradí občanům poplatky za péči ve svých krajských nemocnicích.

"Pacienti, pro které je zaplacení poplatku za pobyt v nemocnici existenčně neúnosné, mohou i nadále využít možnosti požádat Středočeský kraj o dar, který se rovná výši úhrady regulačního poplatku v našich zařízeních," uvedl hejtman David Rath (ČSSD). "Praxe zpětné refundace zůstává i po zdražení," doplnil.

O dar lze podle vedení kraje žádat prostřednictvím formuláře, který je přístupný například na internetových stránkách nemocnice.

V tuto chvíli za refundaci poplatků kraj utratí zhruba kolem pěti milionů korun ročně. Po 1. prosinci se čeká nárůst asi 10 až 20 procent.

Témata:  zdravotnictví

Aktuálně se děje

23. dubna 2024 12:35

23. dubna 2024 9:29

Šmejdi vytahují z lidí peníze za promlčené dluhy. Jak se bránit?

Spotřebitelská poradna dTestu se setkává s případy lidí, kterým vznikl dluh tak dávno, že už na něj zapomněli. Léta ho po nich totiž nikdo nevymáhal. Z ničeho nic jim však přišla výzva od advokátů vymahačské společnosti, ať dluh neprodleně uhradí, jinak na ně bude podána žaloba. Jde o prázdné výhrůžky, nebo musí spotřebitel naopak zbystřit? A jak se vůbec bránit těmto praktikám?

Zdroj: Marie Dvořáková

Další zprávy