Přejít k obsahu | Přejít k hlavnímu menu

Jak šetřit výdaje za firemní flotilu

Ilustrační fotografie
Ilustrační fotografie
Foto: Pixabay

Náklady na firemní vozový park mohou představovat nemalou částku v rozpočtu každé firmy i podnikatele. Šetřit výdaje za firemní flotilu lze ovšem mnoha způsoby. Patří k nim slevy na pohonných hmotách díky tankovacím kartám, správné nastavení pojištění vozidel nebo třeba optimalizace využití firemních automobilů díky jejich monitoringu.

Firemní flotila spolyká kromě nutných servisních nákladů i finanční prostředky za mnohé další nezbytnosti. Žádný vůz se neobejde bez pohonných hmot nebo jiného alternativního zdroje energie. Zákon pak ukládá, aby byla veškerá motorová vozidla pojištěna pro případ, že je jimi způsobena škoda. Každý vlastník tedy musí mít povinné ručení. Zde mohou firmy ušetřit díky flotilovému pojištění, jehož výhoda spočívá v tom, že vozidla jsou pojištěna za jednotných podmínek pojištění, pojistné za všechna vozidla se hradí v jedné splátce a administrativa je obecně u flotilového pojištění v porovnání s pojištěním několika desítek retailových smluv výrazně nižší. „Při sledování škodního průběhu se posuzuje flotila jako celek, nikoliv jednotlivá vozidla. Pokud má klient příznivý škodní průběh, může tak dosáhnout na opravdu zajímavé ceny pojistného, které v retailu nejsou možné,“ uvádí David Adamovský, manažer flotilového pojištění pojišťovny Generali, jež nabízí pojistná řešení pro malé, střední i velké firmy.

Existuje přitom více způsobů, jak může firma na flotilovém pojištění ušetřit. „Může to být optimalizace rozsahu pojištění pro jednotlivá vozidla, případně sleva za víceleté smlouvy,“ dodává David Adamovský. Úsporu může přinést i pravidelná aktualizace pojistných částek na havarijním pojištění. Každým rokem totiž vůz ztrácí na své hodnotě. Pojišťovny to zpravidla ve výši pojistného automaticky nezohlední, a tak je třeba si o úpravu pojistné částky požádat. „Firmy a podnikatelé sdružení v naší nákupní alianci se ale o nic starat nemusejí. Pojištění vozidel, jež jim poskytujeme se slevou, jim přepočítáváme automaticky,“ doplňuje Damir Duraković, generální ředitel nákupní aliance Axigon, která firmám poskytuje tankovací karty i slevy na pojištění nebo monitoring vozidel.

Co se týče tankovacích karet, existuje na trhu široká nabídka, avšak ne každý produkt představuje ve výsledku úsporu na nákladech. „Mnohé firmy využívají tankovací karty, u kterých si kvůli poplatkům ve výsledku na každém natankovaném litru benzínu či nafty paradoxně připlatí,“ upozorňuje Damir Duraković. Existují ovšem i tankovací karty, které jsou bez jakýchkoliv servisních poplatků nebo poplatků za akceptaci v partnerské síti. „S našimi tankovacími kartami euroShell nebo EuroOil lze platit za pohonné hmoty i další zboží a služby prakticky ve všech značkových sítích čerpacích stanic v České republice, aniž by za tuto službu byly účtovány dodatečné poplatky,“ dodává Damir Duraković s tím, že standardně si sítě čerpacích stanic strhávají za akceptaci partnerských tankovacích karet kolem 1,5 až 2 % z hodnoty transakce. Kromě slev ze stojanových cen mohou firmy výrazně ušetřit tankováním za plošné ceny. Díky těm lze i u dálnic a hlavních tahů tankovat za stejnou cenu jako ve zbytku republiky, což může představovat rozdíl i 7 Kč na jednom litru.Další možnou úsporu a kontrolu nákladů spojených s provozem a údržbou vozového parku představuje služba monitoringu vozidel. Díky GPS monitoringu je možné získat dokonalý přehled o pohybu vozu, a tím optimalizovat náklady na jeho provoz a zefektivnit jeho využití. Sledování polohy vozidel pro optimalizaci tras však zdaleka není jediným přínosem. „Díky monitoringu vozidel je možné rozlišovat soukromé a služební jízdy i jednotlivé řidiče a kontrolovat jejich chování z pohledu stylu jízdy. Dále lze zefektivnit administrativu automatickým generováním knihy jízd,“ uvádí Petr Brabec ze společnosti Princip, která dodává kompletní řešení pro správu vozového parku. Monitoring podle něj také umožňuje evidovat například informace o stavu paliva v nádrži, o zatížení náprav nebo o teplotě v nákladovém prostoru a podobně. „Náš názor je, že monitoring se vyplatí do každého vozidla. Jediný rozdíl je v možné délce návratnosti investice do něj. Ta je závislá na typu a využití vozidla. Obvykle hovoříme o průměrných finančních úsporách v hladině 20 %,“ dodává Petr Brabec.

Témata:  auta firmy

Související

Aktuálně se děje

28. srpna 2025 11:51

Chat Control EU: nový zákon může ohrozit soukromí občanů i americké firmy

Dánsko, momentálně předsedající Radě Evropské unie, chce do konce roku na úrovni EU prosadit takzvaný Chat Control čili „šmírovací zákon“. Má zamezit sdílení dětské pornografie, ve skutečnosti by ale hlavně mohl závažně a přelomově připravit občany EU o soukromí. Zavedl by totiž automatické skenování chatů a e-mailů. Vlastně by tak prolamoval listovní tajemství, jedno za základních práv a svobod přiznaných České republice Listinou základních práv a svobod. 

Zdroj: Lukáš Kovanda

Další zprávy

Google, ilustrační fotografie

Komentář

Akcie Google trhají rekordy: soud potvrdil, že Chrome a Android zůstávají v rukou firmy

V roce 2023 započal ostře sledovaný soudní spor mezi Googlem a americkým ministerstvem spravedlnosti (DOJ), které požadovalo bezprecedentní opatření. Ve hře byl dokonce nucený prodej vlajkového prohlížeče Chrome, který je nenahraditelným pilířem online ekosystému. Pro Alphabet by to znamenalo zásah do obchodního modelu a reálné ohrožení dominantního postavení. Během 2. zářijového dne však přišel moment, který mnozí na Wall Street označují za přelomový.