Přejít k obsahu | Přejít k hlavnímu menu

Dárky ze zahraničí vyjdou Čechy levněji a s větším výběrem

Dárky ze zahraničí vyjdou Čechy levněji a s větším výběrem

Foto: Pixmac

Důvodem pro nákupy v zahraničí nejsou jen výhodnější ceny, ale také větší výběr a možnost pořídit si zboží, které v České republice není k dostání. Vyplývá to z průzkumu pro GE Money Bank zveřejněného v pondělí.

České zákazníky lákají i novinky, které v Česku teprve budou uvedeny. Alespoň občas přitom za hranicemi nakupuje 30 procent Čechů - téměř polovina z nich (48 procent) letos plánuje nakoupit v zahraničí i menší část vánočních dárků. "Alespoň příležitostně nakupuje v zahraničí téměř třetina Čechů. Nejčastěji se jedná o obyvatele příhraničních oblastí, čemuž odpovídají i země, které jsou cílem nákupů: Německo, Polsko a Rakousko," přiblížila výsledky průzkumu Jarmila Kowolowská, manažerka kreditních karet GE Money Bank. Za nákupy do zahraničí vyráží 30 procent Čechů, ať už pravidelně (šest procent), nebo příležitostně (24 procent). Téměř polovina (48 procent) z těch, kdo v zahraničí nakupují, přiznává, že letos plánují v zahraničí pořídit i určitou část vánočních dárků. Více než třetina (37 procent) o tom pak uvažuje, pouze 14 procent lidí nemá o jejich pořízení v cizině vůbec zájem. Mezi oblíbené země pro nákupy v zahraničí patří kromě Německa, Rakouska a Polska i Slovensko - především mezi obyvateli Moravskoslezského (29 procent) a Jihomoravského kraje (47 procent). Dotazovaní také uváděli Velkou Británii a Itálii, do nichž jezdí nakupovat hlavně lidé s vyšším vzděláním. Cílem nakupujících jsou nejčastěji hypermarkety a supermarkety (70 procent), ale i trhy (64 procent) a obchodní domy (60 procent). Lidé z pohraničních oblastí nakupují nejvíce potraviny a nápoje (například v Ústeckém kraji až 56 procent dotázaných), naopak Pražané si pořizují především oblečení (37 procent). Důvodem pro nákupy v zahraničí nejsou jen výhodnější ceny, které uvedlo 64 procent dotázaných. Češi oceňují také větší výběr (40 procent), možnost koupit si produkty, které v Česku nejsou dostupné (32 procent), nebo novinky, které na náš trh přijdou později (19 procent). Mnohé také láká, že cestu spojí se zajímavým výletem (44 procent). Jen tři procenta respondentů v zahraničí nakupují, protože je zde podle nich zboží kvalitnější. Naopak ti, kteří se nákupům v zahraničí vyhýbají, jmenují jako hlavní důvod celkové náklady, k nimž je třeba přičíst i cenu za dopravu, dále příliš velkou vzdálenost, složitou dopravu nebo jazykovou bariéru.

Témata:  Vánoce

Související

Aktuálně se děje

7. května 2025 14:38

2. května 2025 9:42

29. dubna 2025 9:34

Hypotéka bez vlastních úspor: Jak dnes financovat 100 % ceny nemovitosti

Vlastní bydlení se stává luxusem. Ceny nemovitostí lámou rekordy a většina domácností nedosáhne na potřebnou hotovost pro vstup do hypotéky. Přestože banky dříve nabízely 100% financování, dnes od žadatelů vyžadují podíl z vlastních zdrojů. Oficiální důvody jsou jasné -  snižování rizika. Neoficiálně? Klienti si musí najít alternativní cesty, jak chybějící desítky či stovky tisíc pokrýt.

Zdroj: Marie Dvořáková

Další zprávy