Přejít k obsahu | Přejít k hlavnímu menu

Dárky ze zahraničí vyjdou Čechy levněji a s větším výběrem

Dárky ze zahraničí vyjdou Čechy levněji a s větším výběrem

Foto: Pixmac

Důvodem pro nákupy v zahraničí nejsou jen výhodnější ceny, ale také větší výběr a možnost pořídit si zboží, které v České republice není k dostání. Vyplývá to z průzkumu pro GE Money Bank zveřejněného v pondělí.

České zákazníky lákají i novinky, které v Česku teprve budou uvedeny. Alespoň občas přitom za hranicemi nakupuje 30 procent Čechů - téměř polovina z nich (48 procent) letos plánuje nakoupit v zahraničí i menší část vánočních dárků. "Alespoň příležitostně nakupuje v zahraničí téměř třetina Čechů. Nejčastěji se jedná o obyvatele příhraničních oblastí, čemuž odpovídají i země, které jsou cílem nákupů: Německo, Polsko a Rakousko," přiblížila výsledky průzkumu Jarmila Kowolowská, manažerka kreditních karet GE Money Bank. Za nákupy do zahraničí vyráží 30 procent Čechů, ať už pravidelně (šest procent), nebo příležitostně (24 procent). Téměř polovina (48 procent) z těch, kdo v zahraničí nakupují, přiznává, že letos plánují v zahraničí pořídit i určitou část vánočních dárků. Více než třetina (37 procent) o tom pak uvažuje, pouze 14 procent lidí nemá o jejich pořízení v cizině vůbec zájem. Mezi oblíbené země pro nákupy v zahraničí patří kromě Německa, Rakouska a Polska i Slovensko - především mezi obyvateli Moravskoslezského (29 procent) a Jihomoravského kraje (47 procent). Dotazovaní také uváděli Velkou Británii a Itálii, do nichž jezdí nakupovat hlavně lidé s vyšším vzděláním. Cílem nakupujících jsou nejčastěji hypermarkety a supermarkety (70 procent), ale i trhy (64 procent) a obchodní domy (60 procent). Lidé z pohraničních oblastí nakupují nejvíce potraviny a nápoje (například v Ústeckém kraji až 56 procent dotázaných), naopak Pražané si pořizují především oblečení (37 procent). Důvodem pro nákupy v zahraničí nejsou jen výhodnější ceny, které uvedlo 64 procent dotázaných. Češi oceňují také větší výběr (40 procent), možnost koupit si produkty, které v Česku nejsou dostupné (32 procent), nebo novinky, které na náš trh přijdou později (19 procent). Mnohé také láká, že cestu spojí se zajímavým výletem (44 procent). Jen tři procenta respondentů v zahraničí nakupují, protože je zde podle nich zboží kvalitnější. Naopak ti, kteří se nákupům v zahraničí vyhýbají, jmenují jako hlavní důvod celkové náklady, k nimž je třeba přičíst i cenu za dopravu, dále příliš velkou vzdálenost, složitou dopravu nebo jazykovou bariéru.

Témata:  Vánoce

Související

Aktuálně se děje

28. listopadu 2025 13:23

24. listopadu 2025 17:55

10. listopadu 2025 12:53

Říjen přinesl konec sezónních prací, nezaměstnanost stoupla na 4,6 %

„Nezaměstnanost v říjnu mírně vzrostla. Podíl nezaměstnaných osob činil 4,6 %, což bylo o desetinu procentního bodu více než v září a o 0,8 procentního bodu více než před rokem. Vyplývá to z dnes zveřejněných dat ÚP. Jedná se ovšem o přirozený sezónní vývoj. V říjnu totiž končí většina sezónních prací a část zaměstnanců se tak vrací do evidence ÚP. Zároveň se do nezaměstnanosti stále propisuje příliv absolventů, kteří hledají své první zaměstnání,“ říká Radovan Hauk, partner poradenské skupiny Moore Czech Republic.

Zdroj: Marie Dvořáková

Další zprávy