Přestože jsou „šmejdi“ již známým fenoménem, stále se tito zloději setkávají s úspěchem. A to díky novějším a rafinovanějším praktikám. Nejedná se již jen o předražené výrobky na předváděcích akcích. Zloději si neberou servítky a navštěvují své oběti přímo u nich doma, kde nenabízejí nejenom zázračné produkty, ale i například dveře a zámky. A na novodobé šmejdy dnes narazíme také v kybersvětě. Všichni „šmejdi“ nejčastěji cílí na důvěřivé seniory.
Přestože od ledna letošního roku nesmějí prodejci na předváděcích akcích požadovat od lidí peníze, děje se to dál. Pokuty padají pouze v případech, kdy jsou přímo na akcích kontroloři z České Obchodní Inspekce. Podle ČTK inspekce za první pololetí roku 2016 zkontrolovala 217 předváděcích akcí, nedostatky zjistila téměř v 80 % případů.
Další riziko hrozí lidem v případě podomních prodejců. Zde narazíme na dva druhy prodejců: podvodníky, kteří si samostatně vybírají své oběti a nabízejí jim často zboží či služby s cílem jejich vykradení, a na důmyslně proškolené prodejce záměrně cílící na slabší seniory, kteří jim podepíší, co chtějí. Jedná se zejména o prodejce předraženého zboží či poskytovatele nových služeb.
Obzvláště nebezpečnou skupinou šmejdů jsou podomní prodejci, kteří pomocí lží a promyšlené manipulace nutí k nákupu předražené dveřní vložky a produkt v hodnotě okolo 200 Kč prodají i za 3000 Kč. Vedle finanční ztráty na poškozené číhá i obrovské riziko vykradení kopií klíče. „Jedná se o starý trik, který nyní dle svědectví zloději znovu praktikují. Falešní prodejci se neoprávněně prokazují jménem známých firem a prodávají nic nevědoucím majitelům bytů falešné bezpečnostní zámky za mnohonásobek ceny. Ještě větší nebezpečí však spočívá v riziku následného vykradení. Zloději si pak jednoduše odemknou dveře kopií klíče a bez problému si odnesou, co potřebují,“ říká odborník na zabezpečení Ivan Pavlíček ze společnosti Next.
Novodobými praktikami šmejdů je využívání internetu či telefonu. Nabízejí nejrůznější zboží prostřednictvím emailů či telefonních hovorů. Podvodníci sází paradoxně především na důvěryhodnost svých nabídek. Často se v nich objevuje řada superlativů, a především výhodných či akčních cen, které často platí pouze „dnes“. Na nevyžádané emaily je proto nejlepší vůbec nereagovat a v případě telefonních nabídek nikdy s ničím nesouhlasit. Už pouhý souhlas po telefonu totiž může být uzavřením obchodu a prodejci tak budou následně požadovat peníze.
Témata: Předváděcí akce (tzv. šmejdi), důchodci
Související
15. října 2024 11:18
25. března 2020 10:36
13. února 2020 10:10
13. listopadu 2019 16:56
1. října 2019 10:47
28. března 2019 11:22