Přejít k obsahu | Přejít k hlavnímu menu

Na šmejdy dnes narazíme také v kybersvětě. Nejčastěji cílí na důvěřivé seniory

Ilustrační fotografie
Ilustrační fotografie
Foto: Pixabay

Přestože jsou „šmejdi“ již známým fenoménem, stále se tito zloději setkávají s úspěchem. A to díky novějším a rafinovanějším praktikám. Nejedná se již jen o předražené výrobky na předváděcích akcích. Zloději si neberou servítky a navštěvují své oběti přímo u nich doma, kde nenabízejí nejenom zázračné produkty, ale i například dveře a zámky. A na novodobé šmejdy dnes narazíme také v kybersvětě. Všichni „šmejdi“ nejčastěji cílí na důvěřivé seniory.

Přestože od ledna letošního roku nesmějí prodejci na předváděcích akcích požadovat od lidí peníze, děje se to dál. Pokuty padají pouze v případech, kdy jsou přímo na akcích kontroloři z České Obchodní Inspekce. Podle ČTK inspekce za první pololetí roku 2016 zkontrolovala 217 předváděcích akcí, nedostatky zjistila téměř v 80 % případů.

Další riziko hrozí lidem v případě podomních prodejců. Zde narazíme na dva druhy prodejců: podvodníky, kteří si samostatně vybírají své oběti a nabízejí jim často zboží či služby s cílem jejich vykradení, a na důmyslně proškolené prodejce záměrně cílící na slabší seniory, kteří jim podepíší, co chtějí. Jedná se zejména o prodejce předraženého zboží či poskytovatele nových služeb.

Obzvláště nebezpečnou skupinou šmejdů jsou podomní prodejci, kteří pomocí lží a promyšlené manipulace nutí k nákupu předražené dveřní vložky a produkt v hodnotě okolo 200 Kč prodají i za 3000 Kč. Vedle finanční ztráty na poškozené číhá i obrovské riziko vykradení kopií klíče. „Jedná se o starý trik, který nyní dle svědectví zloději znovu praktikují. Falešní prodejci se neoprávněně prokazují jménem známých firem a prodávají nic nevědoucím majitelům bytů falešné bezpečnostní zámky za mnohonásobek ceny. Ještě větší nebezpečí však spočívá v riziku následného vykradení. Zloději si pak jednoduše odemknou dveře kopií klíče a bez problému si odnesou, co potřebují,“ říká odborník na zabezpečení Ivan Pavlíček ze společnosti Next.

Novodobými praktikami šmejdů je využívání internetu či telefonu. Nabízejí nejrůznější zboží prostřednictvím emailů či telefonních hovorů. Podvodníci sází paradoxně především na důvěryhodnost svých nabídek. Často se v nich objevuje řada superlativů, a především výhodných či akčních cen, které často platí pouze „dnes“. Na nevyžádané emaily je proto nejlepší vůbec nereagovat a v případě telefonních nabídek nikdy s ničím nesouhlasit. Už pouhý souhlas po telefonu totiž může být uzavřením obchodu a prodejci tak budou následně požadovat peníze.

Témata:  Předváděcí akce (tzv. šmejdi) důchodci

Související

Aktuálně se děje

21. října 2025 11:48

Zlato láme rekordy: Nejistota ve světě žene investory k nejstarší jistotě lidstva

Král drahých kovů si pověst „bezpečného přístavu“ na finančních trzích obhajuje s velkým přehledem. Od začátku roku 2025 jeho cena vzrostla o více než 50 % a poprvé v historii překonala hranici 4 000 USD za trojskou unci – a to dokonce během vládního shutdownu v USA. Takto prudký růst však otevírá otázku, zda zlato zvládne udržet tempo a zamíří až k hranici 5 000 USD, nebo přijde ochlazení. Podrobnější pohled na situaci nabízí Olívia Lacenová, analytička Wonderinterest Trading Ltd., ve své aktuální analýze.

Zdroj: Marie Dvořáková

Další zprávy

Ilustrační fotografie

Komentář

Stát přijde o miliardy, ceny moc neklesnou. Nová vláda žene gastro do maďarského experimentu

Snížení DPH na podávání nealkoholických nápojů v gastronomii z 21 % na 12 %, které chystá vznikající vláda, by snížilo příjmy státního rozpočtu přibližně o 1,5 miliardy Kč ročně. Dopad na ceny pro zákazníky by však byl omezený – zkušenosti ukazují, že podniky snížení sazby obvykle plně nepřenesou do cen. Část úspory si ponechávají jako vyšší marži, takže opatření pomáhá spíše podnikatelům v gastronomii než spotřebitelům.