Výrazných úspor při nákupu parcel pro dopravní stavby chce změnou legislativy dosáhnout ministr dopravy Pavel Dobeš (VV). Podle plánu představeného v úterý by měl stát zaplatit za lukrativní pozemky o 50 až 60 procent méně než dosud, u těch méně atraktivních by pak měl ušetřit aspoň 15 procent.
"Dnešní stav je velmi nevýhodný pro stát a velmi výhodný pro případné spekulace s pozemky. Pokud má někdo pozemek jako ornou půdu, my ho zanesením liniové stavby do územního plánu zhodnotíme," zdůvodnil navrženou změnou Dobeš. Ministr dopravy uvedl jako nejjednodušší příklad výkup orné půdy v obci Žíželice. Její tržní cena byla 10 korun za metr čtvereční, stát za ni ale zaplatil stokorunu. Situace tak nahrává spekulantům, kteří k půdě přijdou během stavebního řízení a potom na státu inkasují svoje zisky.
"Nerezignujeme na práva současných majitelů, chceme, aby byl pro ně proces co nejvýhodnější," uvedl Dobeš. Podle něj návrh počítá s možností nabízet majitelům zemědělské půdy až o 100 procent více, než je její tržní hodnota. V případě stavebních parcel pak může být příplatek státu nad cenu v místě obvyklou 15procentní. Zemědělec v Žíželicích by tak s novou legislativou získal od státu 20 korun za metr čtvereční. Ministr dopravy připomněl, že náklady na výkup pozemků tvoří u dopravních staveb v průměru 10 procent ceny a že ušetřené peníze chce investovat dál do stavebních prací. První úpravu zákona o pozemních komunikacích, která s Dobešovými změnami souvisí, projedná už ve středu vláda Petra Nečase (ODS). Na komplexnější normě spolupracuje jeho rezort s ministerstvem pro místní rozvoj a hotová by měla být do dvou až tří týdnů. Kromě levnějšího výkupu pozemků chce ministr dopravy dosáhnout také zjednodušení vyvlastňovacího řízení. Inspirovaný modelem fungujícím například v Německu chce rozdělit samotné vyvlastnění a určení státem zaplacené kompenzace do dvou oddělených procesů. V prvním by se rozhodlo o vyvlastnění jako takovém a hned poté by se mohla rozběhnout stavba příslušné komunikace. Až během ní by byla soudně určená cena, kterou bývalý vlastník pozemku dostane zaplacenou. Dalším opatřením na zefektivnění staveb má pak být redukce budovaných objektů. "Budeme přistupovat k věci tak, abychom měli u obce jeden, u větší nejvýš dva sjezdy. V současnosti mají některá města sjezdů zbytečně moc," uvedl pověřený šéf Ředitelství silnic a dálnic René Poruba. Jako absurdní příklady Poruba zmínil situaci, kdy ŘSD musí platit budování protihlukových stěn už na existujících silnicích jenom proto, že obce změnily své územní plány a povolily developerům novou výstavbu. "Budeme tlačit na to, aby se legislativa změnila tak, abychom u protihlukových opatření nebyli jediní, kdo to zaplatí. Ale aby se na opatřeních podíleli i ti, kdo na územích nejvíce vydělávají," dodal šéf ŘSD. Do budoucna by se měly také omezit případy, kdy společně se stavbou komunikací zaplatí také nesouvisející modernizaci vlakového nebo autobusového nádraží, případně obratiště trolejbusu. "Novela obsahuje i institut spolupodílení. Obec může požádat o výstavbu dopravní stavby nad rámec plánu, musí se na ní ale finančně podílet," doplnil Porubu Dobeš. "Dokončujeme analýzu projektů pro příštích 20 let v souhrnné hodnotě za 200 miliard korun, kde jsme schopni deklarovat, že v průměru jsme na těchto stavbách schopni ušetřit až 15 procent," uvedl dále šéf ŘSD. Ministr Dobeš vyjádřil přesvědčení, že pro svůj záměr získá podporu koaličních partnerů a že nová pravidla by mohla začít platit od roku 2013.
Témata: Pavel Dobeš, pozemky
Související
22. ledna 2012 22:00
12. září 2011 1:55