Přejít k obsahu | Přejít k hlavnímu menu

V Česku zoufale chybí léky: Poslanci chtějí trestat distributory

Ilustrační fotografie
Ilustrační fotografie
Foto: Pixabay

Poslanecká sněmovna v úterý začala projednávat novelu zákona, která by měla udělat přítrž největšímu strašákovi lékáren - nezvladatelnému vývozu potřebných léků do zahraničí. Poslanci chtějí vývozcům rozdávat milionové pokuty, v krajních případech chtějí zakázat provozování činnosti až na dva roky.

Ačkoli si poslanci myslí, že našli řešení, které by mělo omezit vývoz potřebných léků do zahraničí, Českou lékárenskou komoru zatím příliš nepřesvědčili. Ta vidí problém v tom, že výrobci léčiv po získání české licence nenesou téměř žádnou odpovědnost, a tak není možné zajistit, aby jejich léky byly dostupné v tuzemských lékarnách.

Mnohem výhodnější je totiž léky prodat do zahraničí, kde za ně dostanou víc peněz. "U nás jsou jedny z nejlevnějších léků v Evropě - snad jen v Chorvatsku a v Řecku mají léky levnější," uznává poslanec Rostislav Vyzula (ANO).

A právě to je důvod, proč je čeští distributoři, než aby dodali léky na domácí trh, raději vyvážejí. Právě této praxi by ale měla zabránit novela zákona o léčivech, kterou se dnes poslanci zabývali.

Ta mimo jiné počítá s tím, že distributoři léků nebudou moci vyvézt léky do zahraničí bez souhlasu Státního ústavu pro kontrolu léčiv (SÚKL). Pokud nařízení poruší, bude jim hrozit pokuta až 20 milionů korun, v krajním případě i zákaz činnosti na dva roky.

"V případě, že SÚKL shledá, že by to mohlo ohrozit dostupnost pro české pacienty - může vydat zákaz toho reexportu," potvrdil TV Nova ministr zdravotnictví Svatopluk Němeček.

Témata:  zdravotnictví léky lékárny

Aktuálně se děje

23. dubna 2024 12:35

22. dubna 2024 20:08

18. dubna 2024 12:55

Koupil jsem si prodlouženou záruku, nebo je to pojištění?

Spotřebitelé se dnes mohou velmi často setkat s nabídkou prodloužené záruky na zboží, které kupují. Někdy bývá tato smluvní záruka nabízena automaticky, jindy je za příplatek. Nemálo spotřebitelů si tak prodlouženou záruku přikoupí, zejména na spotřební elektroniku, která bývá na poruchy náchylná. Někteří z nich však mohou být posléze nepříjemně překvapeni, když jim s reklamací nevyhoví, buď kvůli podmínkám smluvní záruky, nebo protože se vlastně vůbec nejedná o záruku, ale o pojištění. Na co by si měl spotřebitel pozor, než si za takovou nadstandardní službu připlatí?

Zdroj: Marie Dvořáková

Další zprávy