Přejít k obsahu | Přejít k hlavnímu menu

Děti uprchlíků v Turecku otročí pro módní značky. Oblékají i vás?

Ilustrační fotografie
Ilustrační fotografie
Foto: Pixabay

Nejspíš to ani netušíte, ale docela dobře můžete mít doma oblečení vyrobené rukama dětských uprchlíků ze Sýrie. A co víc - tyhle "hadříky" vyrobila dětská práce v Evropě ve 21. století. Konkrétně v Turecku. Ukázal to průzkum mezi značkovými výrobci.

O skandální odhalení se zasloužila organizace Centrum pro podnikání a lidská práva, která loni v prosinci vyzvala téměř tři desítky velkých značkových výrobců, aby se pořádně podívali, kdo pro ně pracuje.

Jak informuje britský The Independent, dva obří módní giganti, značky H&M a Next, skutečně přiznali, že pro ně pracují také děti. A obě firmy už také přislíbily, že pomohou rodinám těchto dětí a přimějí je, aby je posílaly do škol.

Absence vzdělávání dětí uprchlíků v Turecku je problém, na který už upozornila organizace ochránců lidských práv Human Rights Watch (HRW). Podle ní je v Turecku přes 400 000 dětí syrských uprchlíků, které nechodí do školy. Do Turecka uteklo ze Sýrie před válkou více než 2 miliony Syřanů. Zhruba 700 000 z nich jsou děti ve školním věku. Právě z nich se rekrutují dětští zaměstnanci, kteří prý nejčastěji pracují v továrnách a v zemědělství. Dětskou práci (dětí do 12 let) přitom zakazuje mezinárodní úmluva.

Firmy v Turecku údajně zaměstnávají stovky tisíc syrských dospělých. Je to pro ně výhodné, protože uprchlíkům platí menší než minimální mzdu. Ze stejného důvodu se jim vyplatí zaměstnávat i děti. K využívání práce dospělých uprchlíků ze Sýrie se přihlásily značky Primark a C&A. Naopak Nike, Puma, Adidas či Burberry podle vlastních vyjádření žádné uprchlíky bez povolení nezaměstnávají. Ostatní vyzvané firmy nereagovaly.

Témata:  uprchlíci Oblečení

Aktuálně se děje

7. května 2025 14:38

2. května 2025 9:42

28. dubna 2025 12:40

Češi ročně investují 60 miliard do domácích mazlíčků. Výdaje rostou i kvůli inflaci

Nejvyšší inflace za posledních přibližně třicet let, která v Česku v uplynulých letech udeřila, se promítla i do nárůstu výdajů za psi a kočky. Za psa tak dnes běžná domácnost v ČR utratí průměrně zhruba 1500 korun měsíčně, za kočku zhruba polovinu této částky. Přitom alespoň jednoho psa vlastní na dva miliony českých domácností, alespoň jednu kočku pak bezmála 1,5 milionu domácností. Výdaje za „psa v obýváku“ tak činí přibližně 40 miliard korun ročně, kočky coby domácí mazlíčci pak v souhrnu vyjdou na přibližně 20 miliard korun.

Zdroj: Lukáš Kovanda

Další zprávy