Operátor O2 převádí část svých aktiv na novou společnost Cetin. S tím však souvisí zablokování desítek tisíc nemovitostí, protože O2 musí převést věcná břemena související s umístěním telekomunikačních vedení na novou společnost. Zdánlivá banalita může zkomplikovat prodeje některých nemovitostí, zastavit refinancování či dokonce stopnout již vyřízenou hypotéku.
Podle realitního experta Milana Vršeckého z RE/MAX Synergy může dojít hned k několika problematickým situacím.
Asi nejhorší situace může nastat v případě, kdy má klient již vyřízenou hypotéku v bance. Očekává peníze, banka pošle informaci na katastr nemovitostí a chce vytvořit zástavní právo. Jenže kvůli nové plombě ze strany O2 se proces zastaví. Banka peníze nevyplatí a klient nemá prostředky na financování. Situace by tak mohla vést i k tomu, že klient nebude schopen dodržet podmínky kupní smlouvy a nezaplatí smluvní částku do doby určené. Teoreticky by pak prodejce mohl od smlouvy odstoupit.
V lepším případě se jen zdrží celý prodej nemovitosti. Plomba však může na katastru zůstat další měsíc a klient by případně mohl přijít o již schválenou a připravenou hypotéku v bance. Banka totiž nemůže financovat nemovitost, pokud na ní leží plomba a zástavní právo jiné společnosti.
Stejný problém se týká i refinancování nemovitosti. Klient musí tuto transakci učinit k určitému datu. Jenže pokud chce změnit banku a hypotéku si vyřídit jinde, kvůli zástavnímu právu tak učinit nemůže a k refinancování vůbec nedojde. Nemožnost refinancovat pak může poškozeného stát nemalé finanční prostředky.
V momentě, kdy je na nemovitosti uvedena plomba, nelze také provést převod na katastru nemovitostí. To může zastavit proces převodu nemovitosti. Týká se to jak prodeje, tak samozřejmě i darování v rámci rodiny apod.
Podle Mgr. Michala Klusáka, hlavního právního analytika služby Katastr365.cz se v takovém případě doporučuje:
V první řadě je nutné mít pod kontrolou katastr nemovitostí. Je pravděpodobné, že katastrální úřady jsou i na tento nápor dostatečně personálně zabezpečeny a proto bude plomba odstraněna v co nejkratší době po uplynutí ochranné 20 denní lhůty a problém tak ani nemusí nastat. O této skutečnosti se lze dozvědět buď osobně na katastru, což by ovšem vyžadovalo každodenní návštěvu nebo lze využít specializované on-line služby na sledování změn v katastru nemovitostí.
Pokud se klient právě nachází v situaci, kdy mu plomba na nemovitosti zkomplikuje prodej či refinancování, prvním krokem by mělo být projednání situace se zúčastněnými stranami, tedy bankou či kupujícím a příslušným katastrálním úřadem V případě, kdy by ani jedna strana nechtěla učinit vstřícný krok, doporučujeme kontaktovat toho, kdo by neúměrné zdržení způsobil, tedy O2 nebo katastrální úřad a požádat je o návrh řešení nastalé situace. Pokud ani tento krok nepomůže, je třeba zmapovat škody a určit výši finanční či jiné ztráty. V některém případě dojde jen k časové prodlevě a žádná škoda ve skutečnosti nevznikne, v jiné situaci, jako například při refinancování či vyřizování nového hypotečního úvěru, se však klient může dostat do situace, kdy nikoliv vlastní vinou přijde o konkrétní částku. Pak doporučujeme tuto škodu požadovat po tom, kdo neúměrné prodlení způsobil, v tomto případě buď společnost O2 nebo konkrétní katastrální úřad.
Témata: Katastr nemovitostí, O2
Související
3. května 2021 18:45
6. listopadu 2019 20:11
4. března 2015 2:17
26. února 2015 20:47
16. prosince 2014 12:59