Přejít k obsahu | Přejít k hlavnímu menu

I mrtvý musí platit za mobilní telefon

I mrtvý musí platit za mobilní telefon

Foto: Nokia

Desítky Čechů řeší problém s nečekaným "dědictvím" - tuzemští mobilní operátoři po nich chtějí, aby doplatili účty za zemřelé příbuzné. Nebo je dokonce nutí, aby po nich převzali smlouvy, informují v pondělí Lidové noviny.

"Před pár měsíci uzavřel můj otec na ulici smlouvu s Telefónikou. Když zemřel, doručil jsem operátorovi úmrtní list a myslel jsem, že smlouva automaticky zanikne," popsal LN podnikatel z Prahy.

Ovšem na otcovu adresu i nadále chodily faktury a posléze i výhrůžky, proč nikdo urgované částky nehradí. "S jakýmkoli vysvětlováním jsem ale u operátora neuspěl. Musím prý v dědickém řízení přiznat, že jsem tarif po otci "zdědil", a až potom mohu smlouvu zrušit. Samozřejmě s tím, že doplatím měsíce, které zbývají do skončení smlouvy," dodal. "Tyto problémy s operátory se na naší poradenské lince opakují pravidelně," potvrdil listu právní poradce Občanského sdružení spotřebitelů Test Jan Votočka. jen od začátku roku si na postup operátora u nich stěžovaly tři desítky lidí. Právníci se vesměs shodují, že zákon žádosti o doplacení dluhů po zemřelých příbuzných nevylučuje, ale takové chování je podle nich nemorální. Operátoři se nařčení z nekalých praktik brání. "Smlouvu doručením úmrtního listu ukončujeme bez jakékoli sankce," tvrdí Jiří Janeček ze společnosti T-Mobile a stejně mluví i největší tuzemský operátor Telefónika. "My umožňujeme dědicům ukončit smlouvu bez paušálního odškodnění," řekl LN mluvčí operátora Martin Žabka.

Podle vyjádření Českého telekomunikačního úřadu však právě největší tuzemský operátor bez viny není. "ČTÚ vydal v květnu rozhodnutí, kterým společnosti Telefónika ukládá, aby změnila všeobecné podmínky. Konkrétně ustanovení upravující platnost účastnické smlouvy po smrti účastníka. Bylo to nezbytné z důvodů ochrany spotřebitelů," sdělila mluvčí úřadu Jana Artěmenková.

Témata:  mobily

Související

Aktuálně se děje

21. října 2025 12:11

Salon, který zklamal: Jak postupovat, když služba skončí průšvihem místo relaxu

Návštěva kadeřnického salónu, nehtového studia či maséra představuje pro mnoho lidí zasloužený odpočinek či způsob, jak vylepšit svůj vzhled. Ne vždy se však výsledek shoduje s našimi představami – nový účes se nemusí podařit, manikúra může být nekvalitní a masáž namísto úlevy přinese bolest. Místo odpočinku si pak zákazník odnáší nepříjemný zážitek a problémy související s řešením nápravy k tomu. Jak v těchto případech postupovat a na co máte nárok? 

Zdroj: Marie Dvořáková

Další zprávy

Ilustrační fotografie

Komentář

Stát přijde o miliardy, ceny moc neklesnou. Nová vláda žene gastro do maďarského experimentu

Snížení DPH na podávání nealkoholických nápojů v gastronomii z 21 % na 12 %, které chystá vznikající vláda, by snížilo příjmy státního rozpočtu přibližně o 1,5 miliardy Kč ročně. Dopad na ceny pro zákazníky by však byl omezený – zkušenosti ukazují, že podniky snížení sazby obvykle plně nepřenesou do cen. Část úspory si ponechávají jako vyšší marži, takže opatření pomáhá spíše podnikatelům v gastronomii než spotřebitelům.