Přejít k obsahu | Přejít k hlavnímu menu

Firmy kašlou na zákon: Reklamace bez čekání? Jedině za úplatu

Ilustrační fotografie
Ilustrační fotografie
Foto: MoneyMAG.cz

Blesková či okamžitá výměna, kterou dnes nabízí někteří prodejci elektroniky a spotřebičů jako placenou službu, je uložena zákonem. Prodejci si tak nechávají platit za plnění svých povinností, čímž se dostávají do rozporu se zákonem, uvádí se v tiskové zprávě dTestu, kterou mají EuroZprávy.cz k dispozici.

Porouchá-li se zboží v záruce, není žádný spotřebitel nadšený z vidiny až měsíčního vyřizování reklamace. Kdo by si nepřál vyřízení reklamace okamžitou výměnou za nový bezvadný kus. Jde to, ale má to háček. „Prodejci elektroniky a spotřebičů bleskovou výměnu nabízejí ve svých internetových i kamenných prodejnách jako nadstandardní službu a nechávají si za ni platit nemalé částky. Přitom povinnost řešit reklamace ihned a bezplatně jim přímo ukládá zákon," říká Lukáš Zelený, vedoucí právního oddělení dTestu.

Řada prodejců považuje třicetidenní lhůtu na vyřízení reklamace za samozřejmou, jedná se však o nejzazší termín, který je na místě zejména tehdy, je-li nutné provést opravu. Nedá-li se vada odstranit bez zbytečného odkladu, může zákazník žádat výměnu celé věci nebo její vadné části. Při uplatnění práva na výměnu není důvod řešení reklamace odkládat a rozhodnuto by o ní mělo být ideálně hned.

Je-li prodejce schopen vadu výrobku posoudit ihned a okamžitě jej vyměnit za nový, měl by tak postupovat vždy bez ohledu na to, zda si spotřebitel za službu rychlé výměny připlatil nebo ne. „Dodržuje-li obchodník zákon, pak není rozdílu mezi vyřizovanými reklamacemi, co se týče délky vyřizování a uplatněných nároků, a v takovém případě si není za co připlácet. Jestliže je spotřebitel při vyřizování reklamace znevýhodněn tím, že službu okamžité výměny nemá a čeká několik týdnů na opravu, přestože žádal výměnu, porušuje prodejce nepochybně zákon," uvádí Lukáš Zelený.

Z průzkumu čtyř významných prodejců elektroniky a spotřebičů, jak v kamenných či internetových prodejnách, vyplynulo shodné pojetí služby okamžité výměny. Souvislost se zákonnou zárukou je do očí bijící. Služba je poskytována po dobu zákonné 24měsíční záruky a řeší se s reklamačními pracovníky daného prodejce. Základní podmínkou pro okamžitou výměnu je vada věci, a to vada prokázaná.

Služba nekryje mechanické poškození, běžné opotřebení nebo nesprávnou obsluhu věci apod., stejně jako záruka. Má-li tedy pracovník prodejce na místě poskytnout nové zboží, musí ještě před tím posoudit vytknutý nedostatek a tedy splnění této podmínky. To je ale podstata rozhodování o uplatněné reklamaci a ze zákona musí podnikatelé rozhodovat a vyřizovat reklamace rychle a samozřejmě bezplatně.

Společnost Alza.cz nabízí tuto službu jen u vybraného zboží. Rozhodně s ní nepočítejte například v případě ledniček, mobilních telefonů nebo notebooků, tedy tam, kde bychom rychlý postup uvítali. Nejnižší cena okamžité výměny je 99 Kč. Třeba u značkového fénu za 1849 Kč si za ni účtuje 224 Kč, což je přibližně 12 % z ceny koupeného zboží. Oproti tomu si společnost Datart u téhož výrobku žádá 15 % z jeho ceny. Datart má cenu služby odstupňovanou podle výše kupní ceny, maximálně 599 Kč u zboží do 5 000 Kč. Poskytuje ji pouze spotřebitelům a zavazuje se k výměně týž den, kdy zákazník vadné zboží odevzdá.

Electro World nic takového jako službu okamžité výměny nezná a ani nenabízí. OKAY tzv. bleskovou výměnu deklaruje ve svých nabídkových letácích, ale o podmínkách této služby se v nich nedočteme.

Témata:  dTest reklamace

Aktuálně se děje

22. dubna 2024 20:08

16. dubna 2024 17:29

Bezpečnostní problémy společnosti Boeing přetrvávají. Akcie od začátku roku ztratily třetinu své hodnoty

Společnost Boeing (BA), největší světový výrobce letecké techniky, je opět pod drobnohledem veřejnosti kvůli nedávnému incidentu, kdy se za letu oddělil kryt motoru, což vedlo k nouzovému přistání. Tento incident se přidává k řadě bezpečnostních problémů, kterým společnost čelí, včetně lednového incidentu s oddělením dveří, k němuž došlo jen několik dní před vypršením dohody s ministerstvem spravedlnosti. Pokud úřady zjistí porušení dohody, může Boeing čelit znovuotevření smrtelných případů z let 2018 a 2019.

Zdroj: Marie Dvořáková

Další zprávy

Ilustrační fotografie

Neberte si hypotéky. Brzo dostanete dotaci. Alespoň za to už bojují lobbisté

Komentář Vladimíra Pikory: Dnešní doba je plná nálepkování. Na každého se něco najde. Kdekdo je např. populista, ačkoli argumenty pro takové označení jsou obvykle na vodě. Podle mě je nálepkování falešné. Mnohdy je jen politicky motivované. Skutečný populismus je jinde. Příkladem klasického populismu, který se za populismus překvapivě neoznačuje, je návrh některých výrobců stavebního materiálu, developerů, a dokonce i bank na dotace hypoték.