Přejít k obsahu | Přejít k hlavnímu menu

Česká pošta pod lupou: Jaké má povinnosti a jaká jsou vaše práva?

Ilustrační fotografie
Ilustrační fotografie
Foto: Depositphotos

Každý z nás někdy potřebuje zaslat dopis či nějaký balík. Takovou službu nabízí mnoho doručovatelů, mezi které se řadí i Česká pošta, jež je státním podnikem provozující poštovní služby na území České republiky. Prakticky denně se můžeme setkat s různými narážkami a stížnostmi na kvalitu těchto služeb. Někdy jsou oprávněné, někdy nikoliv. Jaké povinnosti Česká pošta má? A jaká práva mají odesílatelé a příjemci zásilek? 

Povinnosti držitele poštovní licence

Dle zákona je držitel poštovní licence povinen mimo jiné plnit poštovní povinnost způsobem, který je v souladu s potřebami veřejnosti a se základními kvalitativními požadavky a nabízet poštovní služby, na něž se vztahuje poštovní povinnost, podle poštovních podmínek.

Počet přepravených zásilek se pohybuje v desítkách milionů kusů. Přestože trend zasílání obyčejných zásilek klesá, jsou jich zasílány stovky tisíc denně. V minulém roce bylo Českou poštou doručeno přes 75 milionů dopisů (pro srovnání jich v roce 2020 bylo přes 150 milionů), u balíků bylo číslo logicky nižší, ale i tak jich bylo přes 5 milionů. Kvalita dodání však může být diskutabilní – asi každý z nás si již prošel nějakým problémem, kterým mohla být poškozená, ale také úplně ztracená zásilka.

Reklamace – je tu šance?

„V případě, že zásilka nedorazí nebo dorazí poškozená či s úbytkem obsahu, je možné doručení reklamovat,“ uvádí Eduarda Hekšová, ředitelka spotřebitelské organizace dTest. Je však reklamace opravdu tak snadná? Zákon o poštovních službách umožňuje České poště stanovit si vlastní podmínky pro reklamace. V některých případech se však můžeme setkat s problémy, u kterých je řešení mnohem složitější.

Například u obyčejného psaní, tedy běžného dopisu, dle svých podmínek Česká pošta neodpovídá za ztrátu, poškození nebo úbytek obsahu. „Reklamace je tedy v těchto případech prakticky nemožná,“ upozorňuje Hekšová. Chcete-li tedy mít možnost dopis reklamovat, je nutné zvolit dražší řešení, kterým je doporučené psaní. Za něj již pošta odpovídá, a to do výše 1 540 korun (u prioritního do 1 640 korun). Odesílatel zároveň obdrží stvrzení podání, což v případném sporu s příjemcem může hrát podstatnou roli.

Lhůta reklamační – není šibeniční?

U nedodání zásilky může odesílatel uplatnit reklamaci do jednoho roku u kterékoliv pošty. Tato lhůta je pro odesílatele štědrá, ale ne vždy tomu tak je. „Za problémovou však považujeme dvoudenní lhůtu pro uplatnění reklamace příjemcem v případě úbytku obsahu, který navíc může reklamovat pouze příjemce, a to ještě osobně,“ upozorňuje Hekšová. V případě, že příjemce ví přesně, co má balík obsahovat a s odesílatelem komunikuje, dá se tato lhůta stihnout, ale i tak může být šibeniční, kvůli nutnosti osobní návštěvy pošty. „Pro spoustu spotřebitelů to může znamenat problém například kvůli práci. Pokud navíc příjemce nedisponuje řidičským průkazem a ve své obci nemá poštu, může se jednat o bezvýchodnou situaci,“ varuje Hekšová a dodává: „V současnosti je u většiny společností možnost uplatnění reklamace on-line, což by i u pošty alespoň zčásti pomohlo.“

Problém s touto lhůtou však nemají pouze spotřebitelé. Nedávno jsme se setkali s případem, kdy spotřebitelka odstoupila od kupní smlouvy a podnikateli zaslala zboží zpět. Protože podnikatel nekontroluje zásilky ihned a zároveň komunikace e-mailem není vždy nejrychlejší, nestihl úbytek obsahu u pošty reklamovat. Protože však zboží spotřebitelka odeslala a ona sama úbytek podle podmínek České pošty reklamovat nemohla, jednalo se o pochybení podnikatele, které nelze přičíst k tíži spotřebitelce. „Přesto v tomto ohledu chápeme i podnikatele, pro které může být situace prakticky neřešitelná, pokud nevyhradí osobu pouze na tyto úkony,“ vyjadřuje pochopení Hekšová.

V případě, že by spotřebitelé nebyli spokojeni s vyřízením reklamace Českou poštou mohou se obrátit na Český telekomunikační úřad návrh na zahájení řízení ve věci námitky proti vyřízení reklamace. „Pokud by si spotřebitelé nebyli jisti ohledně svých práv v obdobných případech, případně měli jiné dotazy k tomuto tématu, mohou se obrátit na naši spotřebitelskou poradnu na čísle 299 149 009 či elektronicky,“ uzavírá Eduarda Hekšová ze spotřebitelské organizace dTest.

Témata:  Česká pošta dTest

Související

Aktuálně se děje

26. června 2025 11:13

16. června 2025 12:15

Nečekané zdražování potravin: Zemědělci hlásí nejvyšší růst cen za dva roky

Růst cen v zemědělství letos v květnu vykázal úroveň 15,7 procenta v meziročním srovnání. Vykázal tak stejnou hodnotu jako revidovaný dubnový údaj, jenž představuje nejvýraznější nárůst od února 2023, tedy za více než dva roky. Do Česka se tedy letos na jaře trvaleji vrátil dvouciferný růst zemědělských cen, po více než dvou letech. 

Zdroj: Lukáš Kovanda

Další zprávy

Česká televize

Koncesionářské poplatky: Nepřiznáte zaměstnance, pokuta až 15 tisíc za každého

Koncesionářské poplatky se mění nejen pro občany, ale i pro podnikatele. Novela zákona, která již vstoupila v účinnost 1. května 2025, určuje, kdo a kolik nově platí – zatímco drobní podnikatelé a malé firmy budou osvobozeni, větší podniky si připlatí. Novela navíc zavádí mimořádnou oznamovací povinnost pro všechny stávající firemní poplatníky. Ti musí do 30. června 2025 nahlásit České televizi a Českému rozhlasu počet zaměstnanců a případně počet pronajímaných dopravních prostředků s přijímači.