Přejít k obsahu | Přejít k hlavnímu menu

Obchod, který nic nenabízí? Na českém internetu je to možné

Obchod, který nic nenabízí? Na českém internetu je to možné

Foto: Pixmac

Nový občanský zákoník zjednodušil uzavírání kupní smlouvy na internetu. Někteří prodejci se ale jednoduchosti bojí a proces uzavírání smlouvy komplikují obchodními podmínkami – složitě a zcela zbytečně. Informuje o tom dTest.

Občanský zákoník zavedl možnost tzv. veřejné nabídky. Jde o přirozenou věc. Když obchodník vystaví zboží a uvede k němu cenu, předpokládá se, že jej nabízí k prodeji. „Zákazník pak může jeho nabídku jednoduše přijmout tak, že prodejci sdělí svůj souhlas," říká Miloš Borovička, právní poradce dTestu, a dodává: „Pokud vše probíhá standardně, zákazník jen odešle objednávku a v okamžiku, kdy tato dorazí k prodejci, je uzavřena kupní smlouva."

Rychlé a jednoduché uzavírání smlouvy může být na škodu obchodníkům, kteří nemají zcela přehled o svých skladových zásobách či až po přijetí objednávky poptávají zboží u dodavatelů. „Řada e-shopů ve svých obchodních podmínkách upravuje proces vzniku kupní smlouvy různým způsobem, leckdy nešťastně," říká Borovička a vysvětluje: „Často se dozvíme, že se jedná pouze o prezentaci výrobků a navrhovat smlouvu musí spotřebitel. Proces nákupu to jen zbytečně komplikuje a staví na hlavu." Spotřebitel podle takových obchodních podmínek navrhne uzavření smlouvy posláním objednávky a smlouva je uzavřena, až když obchodník objednávku potvrdí. Zákazníkovi se tak může stát, že zaplatí a zanedlouho se dozví, že vlastně žádnou smlouvu neuzavřel.

dTest se podíval do obchodních podmínek e-shopů, aby zjistil, jak řeší uzavření kupní smlouvy. Průzkum ukázal, že třetina prověřovaných internetových obchodů přejala novou úpravu. Ostatní jí lepším či horším způsobem obcházejí. „Někteří obchodníci výslovně uvádějí, že se nechtějí ustanovením o veřejné nabídce řídit. To je v pořádku, pokud by tato skutečnost byla z prezentace e-shopu zákazníkům jasně patrná. Občanský zákoník zakazuje schovávat překvapivá ustanovení do obchodních podmínek," doplňuje Borovička. Obava prodejců, že by museli dodat zboží, které nemají na skladě, je často zbytečná, protože zákon říká, že nabídka platí do vyčerpání zásob. Pokud jsou zásoby vyčerpány, prodejce to zákazníkovi oznámí.

Podrobnosti z průzkumu najdete na této stránce.

Témata:  dTest e-shopy

Související

Aktuálně se děje

28. srpna 2025 11:51

Chat Control EU: nový zákon může ohrozit soukromí občanů i americké firmy

Dánsko, momentálně předsedající Radě Evropské unie, chce do konce roku na úrovni EU prosadit takzvaný Chat Control čili „šmírovací zákon“. Má zamezit sdílení dětské pornografie, ve skutečnosti by ale hlavně mohl závažně a přelomově připravit občany EU o soukromí. Zavedl by totiž automatické skenování chatů a e-mailů. Vlastně by tak prolamoval listovní tajemství, jedno za základních práv a svobod přiznaných České republice Listinou základních práv a svobod. 

Zdroj: Lukáš Kovanda

Další zprávy

Google, ilustrační fotografie

Komentář

Akcie Google trhají rekordy: soud potvrdil, že Chrome a Android zůstávají v rukou firmy

V roce 2023 započal ostře sledovaný soudní spor mezi Googlem a americkým ministerstvem spravedlnosti (DOJ), které požadovalo bezprecedentní opatření. Ve hře byl dokonce nucený prodej vlajkového prohlížeče Chrome, který je nenahraditelným pilířem online ekosystému. Pro Alphabet by to znamenalo zásah do obchodního modelu a reálné ohrožení dominantního postavení. Během 2. zářijového dne však přišel moment, který mnozí na Wall Street označují za přelomový.