Přejít k obsahu | Přejít k hlavnímu menu

Půl miliardy pro vědce, kteří se vrátí. To slibuje český stát

Ministerstvo školství v září spustí nový projekt s názvem Návrat. Pomocí něj chce nalákat zpět úspěšné české výzkumníky, kteří se usídlili v zahraničí. Ve čtvrtečním vydání o tom informují Hospodářské noviny (HN).

Projekt potrvá do roku 2019 a jeho celkový rozpočet je 465 milionů korun. Peníze budou určeny nejen na platy navrátivších se vědců, ale například i na přístrojové a laboratorní vybavení. O peníze mohou žádat vědecká pracoviště a vysoké školy, které plánují některého z českých expatriotů zaměstnat. Aby jim ministerstvo dotaci přidělilo, musí do žádosti popsat vědecký projekt a tým, v kterém bude badatel zařazen. "Výzkumná organizace musí v návrhu uvést jmenovitě osobu, kterou chce ze zahraničí přitáhnout," doplňuje mluvčí ministerstva školství Kateřina Savičová. Ministerstvo očekává, že v prvním roce se projektu podaří přilákat 15 vědců a v dalších dvou letech postupně dalších 16. Vzniklo by tak 31 nových výzkumných týmů, kde by pracoval Čech s dlouhodobou zkušeností ze zahraničí. Projekt Návrat bude celý hrazen ze státního rozpočtu. Pokud by totiž šlo o dotaci z EU, mohla by o peníze podle unijních pravidel žádat pražská pracoviště. Souběžně s ministerským projektem plánuje lákat české vědce z ciziny i Jihomoravský kraj, a to za 117 milionů.

Témata:  ekonomika věda

Související

Aktuálně se děje

4. prosince 2025 10:58

28. listopadu 2025 13:23

24. listopadu 2025 17:55

13. listopadu 2025 23:14

Reklamace v autoservisu: Jak postupovat, když servis udělá chybu

Příchod zimy znamená mnoho radostí i starostí, těšení se na Vánoce, ale i shon spojený s koncem roku. S klesající teplotou a zvyšující se pravděpodobností sněhové pokrývky je ale také důležité nezapomenout na naše auta. Tak schválně, už jste byli vyměnit letní pneumatiky za zimní? Nebo vás dokonce čeká větší údržba auta před začátkem zimy? Ačkoliv bychom vám přáli, aby vše proběhlo hladce, je možné, že se v souvislosti se servisem automobilu vyskytnou komplikace. Nedotažená pneumatika, poškrábaný lak v důsledku manipulace s autem během servisu, špatně provedená oprava. Kdo je za tyto problémy zodpovědný, jak je správně řešit a dostat se k náhradě?

Zdroj: Marie Dvořáková

Další zprávy