Telekomunikační společnosti berou skoro polovinu peněz z vysoko předražených linek na sjednávání spotřebitelských úvěrů, které jsou navíc už zakázané zákonem. A stát s tím nic nedělá, informuje časopis dTest.
Právníci dTestu zjistili, jak vysoké jsou provize operátorů a zprostředkovatelů u vysoko tarifikovaných čísel. „Cifry asi mnohé ohromí. Z hovoru, který stojí 95 korun za minutu, si operátoři pro sebe strhnou i 40 korun," říká právní poradce časopisu Miloš Borovička. Po odečtení daně pro stát si samotné firmy, které provozují podvodné telefonní linky, přijdou ani ne na půlku hovorného.
Například pan Novák, zaplatil za hovorné na linku společnosti Maghera Royal celkem 31 635 Kč. Podle zjištěných informací by se tedy poplatek rozdělil asi následovně:
Telefonica O2 + Dial Telecom (Operátor + agregátor): cca 13.334,- KčStát (DPH) 5.490,- KčMaghera Royal cca 12.811,- Kč(Smlouvy s jednotlivými poskytovateli mohou být individuální, přesná částka provize se může lišit.)
Že Maghera Royal obchází zákon, ví i Česká obchodní inspekce (ČOI). Lidé z firmy kontrolorům z ČOI tvrdili, že úvěry poskytují pouze podnikatelům, což podle dTestu není pravda. „Bohužel se však ČOI s tímto vysvětlením spokojila a k potrestání ve správním řízení zatím nedošlo," konstatuje časopis.
Maghera Royal má podle Borovičky zaměřenou reklamu na spotřebitele, lidé, kteří se na firmu obracejí, podnikatelé podle smyslu zákona nejsou, i kdyby měli živnostenské oprávnění. „Podle občanského zákoníku je úkon obcházející zákon neplatný, Maghera tedy účtuje vysoké částky neoprávněně," dodává poradce.
Navíc podle časopisu Maghera výslovně nabízí vyřízení živnosti, aby se do smluv vůbec mohlo uvést IČO.
Témata: mobilní operátoři
Související
9. listopadu 2023 11:03
30. května 2023 15:29
12. prosince 2022 11:53
24. února 2021 11:17
15. října 2020 14:40
22. dubna 2020 11:47