Přejít k obsahu | Přejít k hlavnímu menu

„Šmejdi“ mají novou fintu. Víme, jakou

„Šmejdi“ mají novou fintu. Víme, jakou

Foto: DataLife

Nestoudnost některých pořadatelů předváděcích akcí, takzvaných šmejdů, nezná hranic. Zatímco zákon umožňuje kupujícím na předváděcích akcích odstoupit od smlouvy uzavřené mimo prostory obvyklé k podnikání, šmejdi se snaží lidi o toto právo připravit tím, že nahlašují sály hotelů či sokolovny jako své provozovny.

Nepoctiví podnikatelé tímto krokem však zákazníky připravují o jejich zákonná práva jen zdánlivě. „Je dobré znát přesné znění zákona a nenechat se odbýt," říká vedoucí poradenské linky dTestu Lukáš Zelený. Podle jeho slov totiž pouhé uvedení informace, že smlouva byla uzavřena v provozovně, nenaplňuje podmínky zákona. Dodává, že je nezbytné zohlednit také to, zda je skutečně nákup na přednášce konané například v hotelu běžný a zda spotřebitel může daný druh podnikání na daném místě očekávat.

Pokud tedy šmejdi nahlásí svou provozovnu třeba do sálu restaurace, nebo do bytového domu, a to bez jakéhokoliv označení, bezpochyby se jedná o místo, na němž není možné prodej nádobí, masážních přístrojů nebo léčivého světla automaticky očekávat. „V tomto případě je však stále na zákazníkovi, aby ve sporu s pořadatelem prokázal, že se nejedná o prostor obvyklý k podnikání," doplnil Zelený.

Klienti poradenské linky dTestu říkají, že podobné kličky o nemožnosti odstoupení od smlouvy využívají jako argument často dealeři kastrolového impéria Zepter. Zákazníci této společnosti bývají často osloveni na ulici pod záminkou jednoduché anketní otázky, jako je například: „Zajímá vás zdravý životní styl?" případně „Souhlasíte s placením poplatku u lékaře?" Tímto způsobem získají společnosti osobní údaje, hlavně jméno a telefonní číslo.

Poté již společnost kontaktuje oslovené s příslibem výhry, kterou mají obdržet na přednášce o zdraví, která se koná v účelově nahlášené provozovně. „Namísto očekávané přednášky ale zákazníky čeká prodej výrobků společnosti. To ovšem není všechno. Spotřebitelé se u firmy Zepter setkávají také s tím, že zboží získají až po úplné splátce kupní ceny, tedy i za několik let," uvedl k podvodům poradce Zelený.

Témata:  důchodci

Související

Aktuálně se děje

21. října 2025 11:48

Zlato láme rekordy: Nejistota ve světě žene investory k nejstarší jistotě lidstva

Král drahých kovů si pověst „bezpečného přístavu“ na finančních trzích obhajuje s velkým přehledem. Od začátku roku 2025 jeho cena vzrostla o více než 50 % a poprvé v historii překonala hranici 4 000 USD za trojskou unci – a to dokonce během vládního shutdownu v USA. Takto prudký růst však otevírá otázku, zda zlato zvládne udržet tempo a zamíří až k hranici 5 000 USD, nebo přijde ochlazení. Podrobnější pohled na situaci nabízí Olívia Lacenová, analytička Wonderinterest Trading Ltd., ve své aktuální analýze.

Zdroj: Marie Dvořáková

Další zprávy

Ilustrační fotografie

Komentář

Stát přijde o miliardy, ceny moc neklesnou. Nová vláda žene gastro do maďarského experimentu

Snížení DPH na podávání nealkoholických nápojů v gastronomii z 21 % na 12 %, které chystá vznikající vláda, by snížilo příjmy státního rozpočtu přibližně o 1,5 miliardy Kč ročně. Dopad na ceny pro zákazníky by však byl omezený – zkušenosti ukazují, že podniky snížení sazby obvykle plně nepřenesou do cen. Část úspory si ponechávají jako vyšší marži, takže opatření pomáhá spíše podnikatelům v gastronomii než spotřebitelům.