Přejít k obsahu | Přejít k hlavnímu menu

Krize? Podívejte se, kde Češi utrácejí stále víc

Krize? Podívejte se, kde Češi utrácejí stále víc

Foto: Mariusz Stankowski, MoneyMAG.cz

Přestože se majitelům obchodů v současné době nedaří a veškeré zboží bez nálepky „sleva“ je prakticky neprodejné, najdou se i výjimky, u kterých jsou lidé ochotni utrácet měsíc od měsíce stále více peněz.

"Domácnosti stále šetří, kde se dá. Mnozí obchodníci navíc zjišťují, že své zákazníky přesytily slevami, a ti je již považují za samozřejmost při nákupu. Inspirací pro kamenné prodejny mohou být proto internetoví prodejci," říká odborník na maloobchod společnosti PwC Audit Pavel Kulhavý.

Podle jeho slov si dokázaly právě internetové obchody v podvědomí zákazníků vytvořit image výhodného nákupu, díky čemuž si mohou nyní dovolit inzerovat spolehlivost či kvalitu prodejce než pouze další slevy. „Prodej přes internet je navíc jedním z mála stabilně rostoucích segmentů. Celkově očekávám letos stagnaci českého maloobchodu s náznaky růstu ve druhé polovině letošního roku a výraznější oživení v roce 2014," doplnil Kulhavý.

Jeho slova potvrzují i aktuální čísla Českého statistického úřadu, podle kterých vzrostl v květnu prodej přes internet prostřednictvím zásilkové služby o 22,7 procenta.

Před nákupem na internetu ovšem varuje například ředitel retailového bankovnictví ING Bank Libor Vaníček. Nakupování v internetových obchodech a na slevových portálech nedoporučuje zejména proto, že nepřeberná internetová nabídka láká svými cenami k bezhlavému utrácení. „Až pozdě si lidé většinou uvědomí, že zakoupenou věc prakticky vůbec nepotřebují," tvrdí Vaníček.

Lidem dále radí, aby za věci všední potřeby platili spíše v hotovosti a kartu nechali v peněžence. „Máte pak větší přehled o utracených penězích. Jednoduše vidíte, kolik vám v peněžence zbylo a to vás automaticky nutí držet se na uzdě," vysvětlil Vaníček s tím, že nezbytným pomocníkem při držení rodinného rozpočtu na uzdě je také evidence příjmů a výdajů. Tu si však podle průzkumů ING vede pouze jedna třetina Čechů.

Témata:  obchody slevy

Související

Aktuálně se děje

28. srpna 2025 11:51

Chat Control EU: nový zákon může ohrozit soukromí občanů i americké firmy

Dánsko, momentálně předsedající Radě Evropské unie, chce do konce roku na úrovni EU prosadit takzvaný Chat Control čili „šmírovací zákon“. Má zamezit sdílení dětské pornografie, ve skutečnosti by ale hlavně mohl závažně a přelomově připravit občany EU o soukromí. Zavedl by totiž automatické skenování chatů a e-mailů. Vlastně by tak prolamoval listovní tajemství, jedno za základních práv a svobod přiznaných České republice Listinou základních práv a svobod. 

Zdroj: Lukáš Kovanda

Další zprávy

Google, ilustrační fotografie

Komentář

Akcie Google trhají rekordy: soud potvrdil, že Chrome a Android zůstávají v rukou firmy

V roce 2023 započal ostře sledovaný soudní spor mezi Googlem a americkým ministerstvem spravedlnosti (DOJ), které požadovalo bezprecedentní opatření. Ve hře byl dokonce nucený prodej vlajkového prohlížeče Chrome, který je nenahraditelným pilířem online ekosystému. Pro Alphabet by to znamenalo zásah do obchodního modelu a reálné ohrožení dominantního postavení. Během 2. zářijového dne však přišel moment, který mnozí na Wall Street označují za přelomový.