Jak poznat obchodního šmejda na první pohled?

Pohár trpělivosti s nepoctivými šmejdy v Česku po zveřejnění stejnojmenného dokumentu přetekl. Mnoho obcí proto plošně zakazuje podomní prodej na svém území a neuvědomuje si, že tím poškozují i poctivé prodejce, kteří dávají práci mnoha lidem. Jak je ale poznat a odlišit?

reklama

Podle předsedkyně Asociace osobního prodeje Ildiko Dikošové je na prvním místě nutné oddělovat přímý prodej od prodeje na internetu, podomního prodeje, stánkového prodeje na tržištích, telemarketingu a zejména od zájezdového prodeje, který šmejdi zneužívají k vnucení nekvalitních šuntů seniorům tím nejzvrácenějším způsobem.

Obchodní ředitelka společnosti Vorwerk Lenka Hálková dodává, že rozpoznání poctivého obchodníka od šmejda je opravdu oříšek. Přesto má zákazník několik možností, jak se o poctivosti prodejce přesvědčit. "Kartičku nebo průkazku si může vyrobit každý, poctivý obchodník však s sebou vždy nosí také živnostenský list a oprávnění, které má zákazník právo vidět a může si jeho platnost ověřit u vyšších instancí. Asociace osobního prodeje mezi sebe navíc přijme jen poctivé obchodníky, kteří se zavazují nejen dodržovat jistý etický kodex, ale rovněž musí splňovat určité legislativní normy," vysvětlila Hálková.

Zuzana Máchová, ředitelka Oriflame ČR, k tématu doplňuje, že poctivý obchodník rovněž nabízí garance a záruky, jako je například možnost vrátit zboží, se kterým je klient nespokojen. To je něco, na co šmejdi nikdy nepřistoupí a rovněž jeden z důvodů, proč nikdy nebudou mít nic společného s Asociací osobního prodeje.

Jak tedy poznat poctivého obchodníka od šmejda? Zástupci seriozních značek se shodují, že je to opravdu problém a prakticky často nezbývá, než se spolehnout na prověřené a známé značky, s nimiž má člověk již zkušenost, nebo mu je doporučí známí. Mnoho firem působí na celosvětovém trhu více než 100 let, v Česku jsou společnosti, které zde působí více než 20 let. A právě to je podle zástupců Asociace osobního prodeje možné brát jako záruku kvality.

"Plošný zákaz podomního prodeje, jako to udělaly například obce Adamov, Blansko, Přerov, Bohumín, Kunštát a desítky dalších, však není řešením situace. Oni zkrátka vylévají vaničku i s dítětem, i když poctiví obchodníci zaměstnávají více než 200 tisíc lidí jen v Česku," zakončil prezident Svazu obchodu a cestovního ruchu ČR Zdeněk Juračka s tím, že v této problematice, podobně jako v kauze metylalkohol, opět zaspal stát, který situaci řeší, až když je pozdě.

Loading...
Témata: obchody

Související:

reklama
Fokus
Aktuálně
Doporučujeme
Zobrazit: mobil | klasicky