Dubnové tržby českých maloobchodníků se po odstranění vlivu vyššího počtu pracovních dnů opět snížily. Nedařilo se zejména obchodům s potravinami (-6 procent), tržby však klesly také prodejcům léků, kosmetiky a domácím potřebám. Proti tomu e-shopy a zásilkové firmy zaznamenaly téměř čtvrtinový růst.
"Poslední čísla znovu potvrdila, že za potraviny utrácíme méně. Ve skutečnosti zákazníci v prvních čtyřech měsících utratili za jídlo zhruba stejně jako loni, avšak vzhledem k vyšším cenám si potravin donesli domů méně," vysvětlil analytik ČSOB Petr Dufek. Lidé zůstávají opatrní a citliví na výkyvy své spotřebitelské nálady, kterou mohou občas překonat jen skutečné slevy.
Ze statistik dále vyplynulo, že kromě internetových prodejců se relativně dařilo také obchodům s oděvy a obuví, prodejcům zboží pro kulturu, sport a rekreaci a o něco lépe si ve srovnání s loňskem vedly i obchody s počítačovým a komunikačním zařízením.
Podle analytika společnosti Home Credit Michala Kozuba jde Česko stále ruku v ruce se zbytkem Evropy také v zájmu o nové automobily. "Duben přinesl stabilizaci poptávky a v Česku dokonce její růst. Tržby za prodej a opravy vozidel vzrostly o 5,7 procenta, a to je po dlouhé době opět výrazný růst," říká Kozub. Dodal, že i zde se projevilo počasí a dlouhotrvající zima, která kumulovala poptávku po opravách až do dubna.
Související
13. listopadu 2024 10:22
27. září 2024 9:59
21. září 2024 9:07
2. července 2024 17:22
18. května 2024 12:56
10. května 2024 12:34