Šéf společnosti Regiojet Radim Jančura vyzývá současného ministra dopravy Zbyňka Stanjuru (ODS), aby ukončil působení Petra Žaludy v Českých drahách. Není možné, aby státní podnik vedl někdo, kdo lže a aktivně brání zveřejnění informací o nakládání s veřejnými penězi, prohlásil v pondělí Jančura.
"České dráhy pod vedením pana Žaludy nakládají s ročním balíkem dotací ve výši čtyř miliard korun, jak se jim to hodí, čachrují s daty, přelévají peníze podle potřeb a manipulují s finančními daty," prohlásil Jančura s tím, že získat materiály o rozdělování dotací trvalo místo obvyklých 30 dnů celých 14 měsíců.
Radim Jančura zveřejnil zprávu o tom, jak České dráhy rozdělují dotace na linky, které provozují. "ČD opakovaně lhaly ústy generálního ředitele Petra Žaludy například o výši dotace na lince Ostrava-Krnov-Olomouc. Místo proklamované částky 165 korun dotovaly podle své zprávy tuto linku ve výší 223 korun za vlakový kilometr," řekl Jančura s tím, že společnosti o tento tendr soutěžily s nabídkou 188 korun.
"I kdyby se Českým drahám podařilo nějak snížit ztrátu na této lince, musely by dobrovolně požádat ministerstvo dopravy o snížení dotace, což neudělaly," řekl Jančura. Větší problém však Jančura vidí v neférovém jednání Českých drah na nejvíce vytížené lince z Prahy do Ostravy.
"Stát nesmí dotovat žádnou částkou svůj podnik, pokud jsou na trhu konkurenční subjekty, které jsou schopné jezdit levněji," řekl šéf RegioJetu společně s Leošem Novotným, který provozuje na stejné lince vlaky Leo Express. "My jezdíme za stejné peníze nebo levněji a to bez dotací. Jakým způsobem České dráhy dotují ztrátové Pendolino je nám záhadou," dodal Novotný.
Stát podle obou společností dotuje linky, které vůbec není nutné dotovat. "Česká republika je jediný stát v Evropě, který dotuje mezistátní dopravu," informoval Jančura s tím, že celkového balíku dotací padne na tuto linku 625 milionů korun ročně.
Jančura se na závěr tiskové konference také pustil i do platu generálního ředitele Žaludy. "Petr Žaluda má plat 500 tisíc korun měsíčně a navíc bonusy další 500 tisíc. Za rok tak dostane dvanáct milionů korun, což je téměř dvojnásobek než to, co má šéf SNCF (francouzský národní železniční dopravce) Guilaume Pepy," řekl Jančura s tím, že podle jeho údajů se za pět let vedení Petra Žaludy zhoršila ekonomika dopravce o sedm miliard korun.
Témata: české dráhy, Radim Jančura
Související
14. září 2024 9:48
29. srpna 2024 7:20
15. srpna 2023 13:03
30. května 2023 12:30
9. května 2022 13:49
25. února 2022 21:14