Přejít k obsahu | Přejít k hlavnímu menu

Nálada německých spotřebitelů se dál zhoršuje, lidé mají strach

Ilustrační fotografie
Ilustrační fotografie
Foto: Pixabay

Nálada německých spotřebitelů se dál zhoršuje. Pokles nyní trvá už tři měsíce. Stěžejní příčinou je zpomalování globální ekonomiky, obchodní spory ve světě a odchod Británie z Evropské unie. Lidé se obávají ztráty zaměstnání a příjmů. Vyplývá to z průzkumu společnosti GfK.

Index nálady německých spotřebitelů na měsíc srpen klesl na 9,7 bodu z 9,8 bodu před měsícem, v souladu s očekáváním analytiků. Index tak byl nejslabší od dubna 2017.

Výdaje domácností a stavebnictví se v poslední době staly hlavním motorem růstu největší evropské ekonomiky, když její vývoz oslabuje. Domácí poptávku podporuje rekordně vysoká zaměstnanost, růst mezd, který je vyšší než inflace, a nízké náklady na úvěry. Pokračující pokles důvěry spotřebitelů však naznačuje, že propad ve výrobě závislé na vývozu se nyní šíří i do jiných odvětví ekonomiky.

Za obavami z recese stojí obchodní napětí ve světě, pokračující jednání o brexitu a globální ekonomické zpomalení, řekl výzkumník GfK Rolf Bürkl. Situace má největší dopad na zaměstnance exportních sektorů, jako je automobilový průmysl a jeho dodavatelé.

Dílčí index očekávání vývoje ekonomiky klesl na minus 3,7 bodu a je nejnižší od listopadu 2015. Zhoršila se také ochota spotřebitelů utrácet, nachází se na nejnižší úrovni za téměř čtyři roky.

"Hlavní hrozbou pro důvěru spotřebitelů je neustále se zvyšující strach ze ztráty zaměstnání," řekl Bürkl. "Bude-li tento trend pokračovat, výdaje domácností by mohly v následujících měsících dále oslabit," dodal.

Dílčí index očekávání vývoje příjmů se ale po poklesu v předchozím měsíci zlepšil, což naznačuje, že spotřebitelé v nadcházejících měsících počítají s dalším zvyšováním mezd, uvedla GfK. Z části je zlepšení výsledkem zvýšení příjmů důchodců, které vláda schválila s platností od července.

Témata:  Německo ekonomika

Aktuálně se děje

23. dubna 2024 19:38

Neberte si hypotéky. Brzo dostanete dotaci. Alespoň za to už bojují lobbisté

Komentář Vladimíra Pikory: Dnešní doba je plná nálepkování. Na každého se něco najde. Kdekdo je např. populista, ačkoli argumenty pro takové označení jsou obvykle na vodě. Podle mě je nálepkování falešné. Mnohdy je jen politicky motivované. Skutečný populismus je jinde. Příkladem klasického populismu, který se za populismus překvapivě neoznačuje, je návrh některých výrobců stavebního materiálu, developerů, a dokonce i bank na dotace hypoték.

Zdroj: Marie Dvořáková

Další zprávy