Přejít k obsahu | Přejít k hlavnímu menu

Firmy musí přehodnotit přístup k riziku

Účetní v podnicích hrají životně důležitou roli v úspěšném řízení rizik, využití účetních praktik, které přispívají k řízení rizika, vedou k nižšímu výskytu dysfunkčního chování zaměstnanců firmy. Vyplývá to z průzkumu globální Asociace profesních účetních ACCA zveřejněného ve středu.

Účetní v průzkumu hlásili velmi vysokou úroveň nesprávného chování zaměstnanců, co se řízení rizik týče. Uváděli zejména časté hazardování s předpověďmi, poskytování příliš optimistických verzí, aby se dotyční vyhnuli kritice, nebo pesimistických předpovědí, aby snížili očekávání. Pouhé procento respondentů se ve své organizaci nikdy nesetkalo s žádným špatným chováním popsaným v průzkumu.

Průzkum naopak zjistil statistické propojení mezi využíváním dobrých postupů řízení rizika mezi účetními a výskytem dysfunkčního chování zaměstnanců. Čím více dobrých postupů, tím méně dysfunkčního chování. K těmto dobrým postupům patří aspekty manažerského účetnictví, tvorba výhledů, reportování a kontrola kvality, podpora rozhodování a regulace neoprávněného jednání.

Účetní, kteří pokládali dysfunkční chování za nejrozšířenější, nejvíce toužili po využití dobrých postupů. Malé organizace dosahovaly v dobrých postupech nejvyšších skóre, a tudíž si vůbec nezaslouží stereotypní charakteristiku nesofistikovaných podniků.

Z průzkumu rovněž plyne, že lidé na nižších postech si jsou více vědomi rizika i nesprávného chování než jejich nadřízení v představenstvu. "Externí členové správní rady víc než kdokoli jiný identifikovali ´osobnostní´ faktory – například plánovanou nepoctivost či oportunní zneužívání moci – jakožto příčinu problémů, spíš než kontrolovatelnější faktory, například finanční tlak na organizaci. Rovněž byli víc než kdokoli jiný mnohem optimističtější ohledně četnosti výskytu ´špatného chování´ a byli mnohem nadšenější z manažerských nástrojů (například rozpočtové kontroly), jejichž účinnost se v průzkumu ukázala jako pochybná," poznamenala Kateřina Benešová, ředitelka ACCA pro Česko, Slovensko a Maďarsko.

Zjištění z průzkumu využila ACCA k vývoji internetového nástroje, jehož prostřednictvím si firmy online vyzkouší "rizikovou kontrolu". Firmy pak mohou tento nástroj používat ke srovnání s praktikami a zkušenostmi dalších podniků, které se zúčastnily průzkumu, a nalézt oblasti, v nichž by se měly zlepšit.

ACCA je globální organizace sdružující profesní účetní. Nabízí kvalifikace schopným a ambiciózním lidem z celého světa, kteří hledají úspěšné uplatnění v oblasti účetnictví, financí a managementu. ACCA působí ve více než 170 zemích a prostřednictvím sítě 80 kanceláří poskytuje celosvětově služby a podporu 140 tisícům členům a 404 tisícům studentům v jejich kariéře a celoživotním vzdělávání.

Témata:  firmy

Související

Aktuálně se děje

4. prosince 2025 10:58

28. listopadu 2025 13:23

24. listopadu 2025 17:55

24. listopadu 2025 15:02

OSVČ čeká od ledna skokový růst odvodů. Vláda nemá čas změnu zvrátit

Vláda ve svém programovém prohlášení slibuje, že zastaví zvyšování vyměřovacího základu pro sociální pojistné OSVČ, které tak zůstane na 35 % průměrné mzdy. To se jí ovšem do začátku ledna, kdy má ke změně dojít, nemůže podařit. Na legislativní proces jednoduše nezbývá dostatek času. Reálně tak k plánovanému snížení odvodů OSVČ může dojít spíše až od roku 2027, upozorňuje Petra Pospíšilová, vedoucí daňového poradenství BDO.

Zdroj: Marie Dvořáková

Další zprávy

Ilustrační fotografie

Jednotné hlášení změní fungování firem. Duben 2026 bude zlomovým měsícem

Od začátku roku 2026 začne postupně nabíhat nová legislativa zavádějící Jednotné měsíční hlášení zaměstnavatele (JMHZ). Jde o změnu, která má zpřehlednit a sjednotit povinné údaje, jež zaměstnavatelé pravidelně předávají státu. Legislativu připravilo Ministerstvo práce a sociálních věcí (MPSV) ve spolupráci s Českou správou sociálního zabezpečení, Úřadem práce ČR, Ministerstvem financí, Generálním finančním ředitelstvím, Českým statistickým úřadem a zástupci zaměstnavatelských svazů.