Přejít k obsahu | Přejít k hlavnímu menu

Firmy musí přehodnotit přístup k riziku

Účetní v podnicích hrají životně důležitou roli v úspěšném řízení rizik, využití účetních praktik, které přispívají k řízení rizika, vedou k nižšímu výskytu dysfunkčního chování zaměstnanců firmy. Vyplývá to z průzkumu globální Asociace profesních účetních ACCA zveřejněného ve středu.

Účetní v průzkumu hlásili velmi vysokou úroveň nesprávného chování zaměstnanců, co se řízení rizik týče. Uváděli zejména časté hazardování s předpověďmi, poskytování příliš optimistických verzí, aby se dotyční vyhnuli kritice, nebo pesimistických předpovědí, aby snížili očekávání. Pouhé procento respondentů se ve své organizaci nikdy nesetkalo s žádným špatným chováním popsaným v průzkumu.

Průzkum naopak zjistil statistické propojení mezi využíváním dobrých postupů řízení rizika mezi účetními a výskytem dysfunkčního chování zaměstnanců. Čím více dobrých postupů, tím méně dysfunkčního chování. K těmto dobrým postupům patří aspekty manažerského účetnictví, tvorba výhledů, reportování a kontrola kvality, podpora rozhodování a regulace neoprávněného jednání.

Účetní, kteří pokládali dysfunkční chování za nejrozšířenější, nejvíce toužili po využití dobrých postupů. Malé organizace dosahovaly v dobrých postupech nejvyšších skóre, a tudíž si vůbec nezaslouží stereotypní charakteristiku nesofistikovaných podniků.

Z průzkumu rovněž plyne, že lidé na nižších postech si jsou více vědomi rizika i nesprávného chování než jejich nadřízení v představenstvu. "Externí členové správní rady víc než kdokoli jiný identifikovali ´osobnostní´ faktory – například plánovanou nepoctivost či oportunní zneužívání moci – jakožto příčinu problémů, spíš než kontrolovatelnější faktory, například finanční tlak na organizaci. Rovněž byli víc než kdokoli jiný mnohem optimističtější ohledně četnosti výskytu ´špatného chování´ a byli mnohem nadšenější z manažerských nástrojů (například rozpočtové kontroly), jejichž účinnost se v průzkumu ukázala jako pochybná," poznamenala Kateřina Benešová, ředitelka ACCA pro Česko, Slovensko a Maďarsko.

Zjištění z průzkumu využila ACCA k vývoji internetového nástroje, jehož prostřednictvím si firmy online vyzkouší "rizikovou kontrolu". Firmy pak mohou tento nástroj používat ke srovnání s praktikami a zkušenostmi dalších podniků, které se zúčastnily průzkumu, a nalézt oblasti, v nichž by se měly zlepšit.

ACCA je globální organizace sdružující profesní účetní. Nabízí kvalifikace schopným a ambiciózním lidem z celého světa, kteří hledají úspěšné uplatnění v oblasti účetnictví, financí a managementu. ACCA působí ve více než 170 zemích a prostřednictvím sítě 80 kanceláří poskytuje celosvětově služby a podporu 140 tisícům členům a 404 tisícům studentům v jejich kariéře a celoživotním vzdělávání.

Témata:  firmy

Související

Aktuálně se děje

24. listopadu 2025 17:55

5. listopadu 2025 12:22

Velké změny v Česku: vyšší platy pro učitele, strategie ochrany krajiny a modernizace věznic

Platové tarify pedagogických pracovníků v regionálním školství a akademických pracovníků státních vysokých škol vzrostou od 1. ledna buď o pevnou částku 2 000 korun, nebo v případě 8. až 16. platové třídy o sedm procent. Příslušnou novelu nařízení vlády schválil kabinet Petra Fialy na zasedání ve středu 29. října 2025. Schválil také novou politiku krajiny nebo tři koncepční materiály Ministerstva spravedlnosti, které se týkají zásad trestní politiky v Česku, budoucnosti vězeňství a probační a mediační služby.

Zdroj: Marie Dvořáková

Další zprávy

Poslanecká sněmovna Parlamentu ČR

Komentář

Odborníci i zákon mají jasno. Upravený státní rozpočet má dodat stávající vláda

Předložení návrhu rozpočtu na další rok je klíčovou povinností každé české vlády. Daňoví poplatníci si ji za to platí. Za to, aby rozpočtovala užití jejich vybraných daní a odvodů. Momentálně, jako vždy, má Česko jen jednu vládu. Tu Fialovu. Žádné dvojvládí neexistovalo, neexistuje a existovat nebude. I když je Fialova vláda v demisi, stále vládne. A stále tak má povinnost předložit návrh rozpočtu na rok 2026.