Přejít k obsahu | Přejít k hlavnímu menu

Navzdory EET: Češi milují gastrobyznys. Ročně přibývají stovky nových restaurací

Ilustrační fotografie
Ilustrační fotografie
Foto: Pixabay

Provozování restaurací je v České republice stále v kurzu. Potvrzuje to nejnovější analýza poradenské společnosti Bisnode, jedničky v poskytování informací o firmách. Podle ní se počet restaurací za posledních devět let zdvojnásobil. A to přesto, že byla v roce 2016 zavedena elektronická evidence tržeb a podnikání v oblasti restauračních služeb je dlouhodobě vystaveno nedostatku kvalifikované pracovní síly a vysoké konkurenci.

Aktuálně je v České republice 21 072 firem, které podnikají ve stravování a pohostinství. Podle analýzy Bisnode se jedná o nejvyšší počet za posledních devět let. V tomto období se počet restaurací zvýšil o více než 100 %. „Nejvíc, 2 471 firem bylo přitom založeno v roce 2016, kdy byla spuštěna elektronická evidence tržeb (EET). Restaurace také výrazně přibývaly v následujících dvou letech, v roce 2017 jich vzniklo 2 050 a o rok později 1 613. Rok 2018 byl rekordní v počtu zrušených restaurací, zaniklo jich 457. Pokud letos budou restaurační zařízení vznikat a zanikat stejným tempem jako v prvních pěti měsících, tak vznikne nejméně a zanikne nejvíce subjektů za posledních devět let,“ říká analytička Bisnode Petra Štěpánová. Zároveň dodává: „Provozování restaurace patří mezi Čechy dlouhodobě k oblíbeným oborům podnikání, a to přesto, že trpí nedostatkem kuchařů a číšníků a silně konkurenčním prostředím.“

Vývoj počtu založených a zrušených restaurací v letech 2010 až 2019

Rok

Počet založených

Počet zrušených

Celkový počet

2010

1 214

139

10 293

2011

1 114

152

11 174

2012

1 231

147

12 103

2013

1 193

158

13 075

2014

1 450

187

14 178

2015

1 497

239

15 517

2016

2 471

291

17 506

2017

2 050

386

19 364

2018

1 613

457

20 733

2019*

481

194

21 072

*květen 2019, Zdroj: Bisnode

Témata:  restaurace

Související

Aktuálně se děje

21. října 2025 12:11

Salon, který zklamal: Jak postupovat, když služba skončí průšvihem místo relaxu

Návštěva kadeřnického salónu, nehtového studia či maséra představuje pro mnoho lidí zasloužený odpočinek či způsob, jak vylepšit svůj vzhled. Ne vždy se však výsledek shoduje s našimi představami – nový účes se nemusí podařit, manikúra může být nekvalitní a masáž namísto úlevy přinese bolest. Místo odpočinku si pak zákazník odnáší nepříjemný zážitek a problémy související s řešením nápravy k tomu. Jak v těchto případech postupovat a na co máte nárok? 

Zdroj: Marie Dvořáková

Další zprávy

Ilustrační fotografie

Komentář

Stát přijde o miliardy, ceny moc neklesnou. Nová vláda žene gastro do maďarského experimentu

Snížení DPH na podávání nealkoholických nápojů v gastronomii z 21 % na 12 %, které chystá vznikající vláda, by snížilo příjmy státního rozpočtu přibližně o 1,5 miliardy Kč ročně. Dopad na ceny pro zákazníky by však byl omezený – zkušenosti ukazují, že podniky snížení sazby obvykle plně nepřenesou do cen. Část úspory si ponechávají jako vyšší marži, takže opatření pomáhá spíše podnikatelům v gastronomii než spotřebitelům.