Jaká je rétorika politických stran před volbami do Evropského parlamentu?

Rétorika politických stran před volbami do Evropského parlamentu je oproti loňskému roku, kdy se konaly komunální a senátní volby, umírněnější. Nejvěcněji komunikují Zelení, Piráti a STAN, ostatní politické strany za nimi následují s výrazným odstupem. Nejemotivněji komunikují, stejně jako loni, Svobodní, SPD, KSČM a ODS. Hnutí ANO dopadlo opticky dobře. Takové jsou závěry lingvistické analýzy Milana Petráka, datového analytika ze společnosti Bisnode.

Diskuse: 0

Volby, ilustrační fotografie
reklama

Komunikace politických stran mimo jiné vypovídá o jejich postojích a chování. K analýze byly použity polemické texty publikované na oficiálních internetových stránkách politických stran a blozích hlavních představitelů v období od 1. 12. 2018 do 17. 4. 2019.

„Analýza jde za rámec pravo-levého politického třídění. Místo něj hledá, kde se daná politická strana nalézá na škále umírněná – radikální – extrémistická,“ říká Milan Petrák z Bisnode s tím, že radikální strany komunikují se svými voliči jiným způsobem než strany umírněné, když volí rétoriku bohatou na emotivní výrazy.

Vyhledávány byly výrazy v sedmi kategoriích, přičemž výsledný koeficient iracionality je součtem jednotlivých kategorií:

1. Agresivita (nenávist k jiným názorovým skupinám): výrazy jako zmanipulovaný, odporný, přisluhovač, zlovolný atd.
2. Prodej iluzí (vzhlížení k „vyšším“ ideálům): svoboda, příroda, národ, spása atd.
3.Dogmatismus: výrazy jako naprosto, rozhodně, všichni, absolutní atd.
4. Zaštiťování se kolektivem: zájmena my a oni v 1. pádu.
5. Ideologické myšlení: označení konkurenčních ideologií a jejich představitelů (slova končící na -smus, -ista, -istka, -istický).
6. Dramatizace (přibarvování textu): boj, krev, smrt, strach atd.
7. Používání symbolů: symbol, vlajka, přísaha atd.

Nezapočítávají se slova, která jsou součástí názvu (ministerstvo spravedlnosti, sociální demokracie, Svobodní) či jde o terminus technicus (autorská práva).

Ve sledovaném období nejvěcněji komunikovala trojice stran Zelení, Piráti a STAN. Zelení se vyznačovali nejnižší agresivitou, zatímco Piráti jsou stranou, která se vyjadřuje nejméně dogmaticky.

Oproti loňskému roku, kdy se konaly komunální a senátní volby, se komunikace téměř všech stran zmírnila, v případě ANO a ODS jde o výrazný pokles. Jedinou výjimkou, kde došlo k mírnému nárůstu, je TOP 09. Ta ještě v roce 2014 dosáhla vítězství coby strana s nejméně emotivní komunikací, letos nicméně zapadla do průměru. Opticky dopadlo dobře hnutí ANO. „K tomu ovšem výrazně přispěla skutečnost, že se v textech publikovaných během sledovaného období téměř nevyskytovala prohlášení jeho předsedy. Jeho komunikace svou emotivností výrazně přesahuje styl dalších hlavních představitelů strany,“ vysvětlil Milan Petrák z Bisnode.

Složení čtyř politických stran s nejvypjatější komunikací se oproti loňskému roku nezměnilo. Jsou jimi opět ODS, KSČM (tyto dvě stany si mezi nicméně prohodily pořadí), SPD a Svobodní. Svobodní komunikovali o něco méně agresivně než Okamurova strana, na druhou stranu byli více dogmatičtí a ideologičtí.

Časté výrazy jednotlivých politických stran:

Zelení: kvalitní, rozvoj, boj

Piráti: ohrožovat, nezávislost, svoboda, zdraví

STAN: kvalita, rozvoj, trpět

ANO: my, bojovat

TOP 09: komunisté, národ, rozvoj

KDU-ČSL: zlo, komunisté, národ

ČSSD: nekalý, liberalismus, kvalita, spravedlnost, životní prostředí

ODS: populisté, zlý, komunisté, socialisté, legitimita, prosperita, svoboda

KSČM: neschopnost, ohrožovat, kapitalismus, lid, pravda, boj

SPD: brutální, diktát, lež, šílený, suverenita, svoboda, globalisté, multikulturalismus, boj, smrt

Svobodní: nepřítel, propaganda, socialismus, přirozený, svoboda, zdraví, násilí

Diskuze: Jaká je rétorika politických stran před volbami do Evropského parlamentu?

Přidejte svůj názor

Počet komentářů: 0, Buďte první Vložte komentář

Související:

reklama

Fokus

Aktuálně

Doporučujeme

Zobrazit: mobil | klasicky