Přejít k obsahu | Přejít k hlavnímu menu

Firmy berou každého? Omyl! Jak se připravit na pracovní pohovor

Ilustrační fotografie
Ilustrační fotografie
Foto: Pixabay

Šest kol přijímacího řízení, celodenní komplexní testování formou assessment centra či opakované konferenční hovory s vedením firmy sedícím kdesi v zámoří. Na zájemce o práci čeká při pohovorech spoustu dříve neznámých úskalí. Jak se jim nejlépe vyhnout a připravit se na ně?

„Základní radou pro všechny je zjistit si o firmě, kam se hlásím, alespoň pár údajů. Možná to zní divně, ale opravdu je to častý problém. Lidé totiž obíhají více výběrových řízení a pak se stává, že netuší, kde zrovna sedí. Setkáváme se s tím bohužel pravidelně. Proč ale vzít člověka, který o naší firmě vůbec nic neví? Jak mu pak máme věřit motivaci, proč se k nám hlásí,“ ptá se zástupkyně ředitele personálního oddělení společnosti Ekospol a ZOO Tábor Klára Hnátová.

Pro důvěryhodnost je také nutné přijít včas, nejlépe pár minut před dohodnutým termínem. „Autobus sice občas ujede každému, ale pozdní příchod na tak důležitou akci svědčí minimálně o špatném plánování uchazeče. V tom horším značí lhostejnost. Když člověk nedokázal vstát dřív a dorazit včas kvůli tak zásadnímu kroku, jakým je pohovor o nové práci, tak se nedá očekávat jeho dochvilnost ani později při plnění pracovních úkolů či plánování schůzek s klienty,“ upozorňuje Hnátová.

Říká se, že šaty dělají člověka. A u pracovního pohovoru to platí obzvlášť. První pohled totiž na člověka prozradí úplně nejvíc. Personalista sice už nějaké informace o uchazeči má, například ze životopisu či vlastního prověřování, přesto si hlavní dojem udělá v prvních sekundách prvního setkání. „Důležité proto je přijít upravený a ve slušném oblečení. I když firma v inzerátu zdůrazňuje neformální prostředí a nevynucovaný dress code, určitě nedoporučujeme chodit jako na pláž nebo v teplákách. I kdyby naproti seděl personalista v šortkách, uchazeč by měl být oblečen reprezentativně. Rozdíl je samozřejmě u manuálních profesí v případě, že se při pohovoru očekává praktické otestování dovedností. I tehdy by však pracovní úbor měl být čistý a upravený,“ radí personalistka Ekospolu a ZOO Tábor.

Stejně jako u životopisu je zásadní mluvit vždy pravdu. Čím víc o sobě člověk lže, tím je vyšší pravděpodobnost odhalení. Není neobvyklé, že část pohovoru probíhá v cizím jazyce, pokud je pro danou pozici vyžadován. Personalista také může v průběhu debaty zavolat přímo zahraničnímu vedení, se kterým by měl nový zaměstnanec pravidelně komunikovat. V takovém okamžiku už bývá pozdě na to přiznat, že cizí jazyk opravdu neovládám jako rodilý mluvčí, jak jsem ještě před malou chvílí bohorovně tvrdil.

Firmy si při pohovoru zájemce o práci prověřují různě. Některé volí specializované testy, jiné hodnotí uchazeče pomocí účasti v takzvaném assesment centru. Jde v podstatě o to, že si zájemce vyzkouší svou práci nanečisto. Důležité je nepřetvařovat se a chovat se přirozeně. To platí nejen u záludných otázek typu ´Kolik oken má budova britského parlamentu?´. Personalista jimi většinou sleduje, jak umí uchazeč reagovat na neočekávané situace a jak si s nimi dokáže kreativně poradit. Jakákoliv přetvářka se velmi snadno pozná a pak, stejně jako v životě ani při pohovoru neexistují jednoznačné a správné odpovědi či postupy. Pro každou pozici je důležité něco jiného,“ uzavírá Hnátová.

Témata:  práce zaměstnanci zaměstnavatelé kancelář

Související

Aktuálně se děje

21. října 2025 11:48

Zlato láme rekordy: Nejistota ve světě žene investory k nejstarší jistotě lidstva

Král drahých kovů si pověst „bezpečného přístavu“ na finančních trzích obhajuje s velkým přehledem. Od začátku roku 2025 jeho cena vzrostla o více než 50 % a poprvé v historii překonala hranici 4 000 USD za trojskou unci – a to dokonce během vládního shutdownu v USA. Takto prudký růst však otevírá otázku, zda zlato zvládne udržet tempo a zamíří až k hranici 5 000 USD, nebo přijde ochlazení. Podrobnější pohled na situaci nabízí Olívia Lacenová, analytička Wonderinterest Trading Ltd., ve své aktuální analýze.

Zdroj: Marie Dvořáková

Další zprávy

Ilustrační fotografie

Komentář

Stát přijde o miliardy, ceny moc neklesnou. Nová vláda žene gastro do maďarského experimentu

Snížení DPH na podávání nealkoholických nápojů v gastronomii z 21 % na 12 %, které chystá vznikající vláda, by snížilo příjmy státního rozpočtu přibližně o 1,5 miliardy Kč ročně. Dopad na ceny pro zákazníky by však byl omezený – zkušenosti ukazují, že podniky snížení sazby obvykle plně nepřenesou do cen. Část úspory si ponechávají jako vyšší marži, takže opatření pomáhá spíše podnikatelům v gastronomii než spotřebitelům.