Přejít k obsahu | Přejít k hlavnímu menu

Ruský trh se postupně mění. Co to znamená pro české firmy?

Ilustrační fotografie
Ilustrační fotografie
Foto: Pixabay

Ruský trh se postupně mění, přesto na něm mají české firmy i přes nelehkou geopolitickou situaci dobré příležitosti k uplatnění. Výhodou je v tomto směru jeho nedostatečná nasycenost a omezená přítomnost zahraniční a domácí konkurence. Na druhé straně roste v Rusku tlak na lokalizaci výroby. Sankce vůči této zemi také výrazně mobilizovaly vnitřní trh a vlastní kapacity. Po včerejším jednání se zástupci Správy Jaroslavské oblasti to uvedl ředitel Regionální hospodářské komory Brno (RHK Brno) Čeněk Absolon.

Delegace z Ruska včera prezentovala investiční a průmyslový potenciál Jaroslavského regionu a možnosti spolupráce s českými firmami z oblasti strojírenství a energetiky. Právě tyto sektory mají podle českých zkušeností největší perspektivu. Konkrétně jde například o automobilový průmysl, dopravu, infrastrukturu, civilní letecký průmysl, důlní a těžební sektor nebo chemii a potravinářství.„Intenzivněji se začíná zvyšovat poptávka po dodávkách zboží s vyšší přidanou hodnotou a investicích s vysokým podílem vyspělých technologií,“ uvedl Absolon, podle něhož je nové příležitosti ke spolupráci nutné hledat právě v ekonomicky a průmyslově rozvinutých oblastech. Analytici v této souvislosti upozorňují, že ruský trh je značně nevyrovnaný a podmínky pro spolupráci se v jednotlivých regionech mohou značně lišit.„Při snaze exportovat české zboží na ruský trh musejí exportéři počítat se zvýšeným tlakem na lokalizaci výroby a zesíleným požadavkem na zajištění exportního financování. Dále pak s větší nestabilitou investičního prostředí, vyšší mírou korupce a nižší vymahatelností práva, než jsou zvyklí z ČR, a též administrativními bariérami. Tamější trh je pro nás ovšem i nadále velmi zajímavý a naše firmy tam mají díky tradici pořád dobrý zvuk,“ dodal Absolon.

Podle informací Zastupitelského úřadu ČR v Moskvě zaznamenal zahraniční obchod ČR s Ruskou federací loni růst, vzájemný obrat vzrostl o 30 % oproti roku 2016. Český export do Ruska v roce 2017 meziročně vzrostl o 15 % a český dovoz o 43 %. Důvodem růstu vývozu byl především návrat k mírnému oživení ruské ekonomiky, dovozy vzrostly zejména díky vyšším cenám ropy a dalších komodit. Hlavně v důsledku výraznějšího navýšení dovozů se poté obnovil trend záporného salda v neprospěch ČR. V minulém roce Rusko podle obratu představovalo 13. nejdůležitějšího obchodního partnera ČR (13. nejdůležitějšího podle vývozu a 7. podle dovozu).Český export táhne automobilový průmysl. Loni do Ruska české firmy vyvezly silniční vozidla v hodnotě 605 milionů USD (meziročně +33,5 %), elektrická zařízení, přístroje a spotřebiče v hodnotě 362 milionů USD (+19,7 %), kancelářské stroje a zařízení k automatickému zpracování dat za 345 898 milionů USD (+13,8 %) a stroje a zařízení všeobecně užívané v průmyslu v hodnotě 342 milionů USD (+0,7 %). V Rusku působilo v roce 2017 zhruba 150 zastoupení českých firem. Jaroslavská oblast patří k průmyslově nejrozvinutějším oblastem Ruska. Nejvýznamnějším oborem je v tomto regionu strojírenství.

Témata:  Rusko ekonomika

Aktuálně se děje

28. srpna 2025 11:51

Chat Control EU: nový zákon může ohrozit soukromí občanů i americké firmy

Dánsko, momentálně předsedající Radě Evropské unie, chce do konce roku na úrovni EU prosadit takzvaný Chat Control čili „šmírovací zákon“. Má zamezit sdílení dětské pornografie, ve skutečnosti by ale hlavně mohl závažně a přelomově připravit občany EU o soukromí. Zavedl by totiž automatické skenování chatů a e-mailů. Vlastně by tak prolamoval listovní tajemství, jedno za základních práv a svobod přiznaných České republice Listinou základních práv a svobod. 

Zdroj: Lukáš Kovanda

Další zprávy

Google, ilustrační fotografie

Komentář

Akcie Google trhají rekordy: soud potvrdil, že Chrome a Android zůstávají v rukou firmy

V roce 2023 započal ostře sledovaný soudní spor mezi Googlem a americkým ministerstvem spravedlnosti (DOJ), které požadovalo bezprecedentní opatření. Ve hře byl dokonce nucený prodej vlajkového prohlížeče Chrome, který je nenahraditelným pilířem online ekosystému. Pro Alphabet by to znamenalo zásah do obchodního modelu a reálné ohrožení dominantního postavení. Během 2. zářijového dne však přišel moment, který mnozí na Wall Street označují za přelomový.