Přejít k obsahu | Přejít k hlavnímu menu

Bonus až 370 Kč denně budou lidé v karanténě dostávat do konce června

Ilustrační fotografie
Ilustrační fotografie
Foto: Mariusz Stankowski, MoneyMAG.cz

Lidé v nařízené karanténě nebo izolaci budou dostávat k nemocenské příspěvek až 370 korun denně do konce června. Prodloužení jeho vyplácení předpokládá vládní novela, kterou dnes schválil Senát hlasy 74 ze 78 přítomných členů. Nynější zákon se vztahuje na březen a duben. Novelu nyní dostane k podpisu prezident Miloš Zeman.

Bonus k nemocenské má bránit propadu příjmů, a motivovat tak obyvatele k tomu, aby po setkání s nakaženými zůstávali v karanténě, nemoc dál nešířili a hlásili své kontakty. I díky němu vzrostl podle zdůvodnění počet karantén a izolací o desetinu. Prodloužení vyplácení příspěvku přijde stát až na 300 milionů korun.

Příspěvek k nemocenské lidé dostávají prvních 14 kalendářních dnů nařízené karantény. Nejvýše mají 90 procent svého průměrného výdělku. Nárok se vztahuje také na lidi s nemocenským pojištěním pracujícím na dohody. Vyloučení jsou ale ti, kteří se ocitnou v karanténě do pěti dnů po návratu ze zahraničí, pokud nešlo o pracovní cestu.

Bonus zaměstnancům vyplácí zaměstnavatel. Náklady si odečítá ze sociálních odvodů. Bonus nepodléhá dani z příjmů ani exekuci a nezapočítává se do příjmů pro výpočet sociálních dávek. Netýká se jen nařízených karantén souvisejících s covidem-19, ale i s ostatními infekčními nemocemi.

V karanténě jsou lidé bez příznaků, kteří se potkali s nakaženými. V izolaci jsou ti, u nichž se nákaza potvrdila.

Témata:  Koronavirus COVID-19,  Peníze

Aktuálně se děje

22. září 2026 17:07

EET se vrací, s ní i školkovné a studentská sleva. Restaurace čeká nižší DPH

Návrat elektronické evidence tržeb od ledna příštího roku není jedinou změnou, kterou nově schválený zákon přinese. Daňový balíček spojený s EET 2.0 obnovuje školkovné a studentskou slevu na dani, snižuje DPH u nealkoholických nápojů podávaných v gastronomii, osvobozuje část spropitného zaměstnanců od daní a odvodů a vrací daňové zvýhodnění tichého vína poskytovaného jako firemní dar. Nová pravidla začnou platit od 1. ledna 2027.

Zdroj: Marie Dvořáková

Další zprávy