Práce z domova nebyla nikdy snazší a potřebnější než v současné době. S režimem home-office souvisejí některé daňové úlevy, ale nese s sebou i určité nejasnosti – zejména, pokud pracujete v nadnárodním prostředí a pro klienty z různých zemí. Jak lze díky home-office ušetřit, například prostřednictvím úlev na daních? A kterých daňových rizik je třeba se vyvarovat?
V případě OSVČ lze provádět úlevu na dani při práci z domova za podmínek, že OSVČ jedinec provádí činnost z domova pravidelně a na práci má vyhrazené a oddělené místo. Například ve Velké Británii lze odečíst od příjmů náklady na energie za pokoj či nemovitost, ve které provádíte výdělečnou činnost nebo také náklady na telefon i v případě, že zaměstnavatel požaduje, abyste pracovali z domova. Jelikož se takové náklady dají jen těžko vyčíslit, přistupuje se k odečtu v přepočtu 750 CZK za měsíc, a to však bez započtení nákladů na telefon.
Na druhou stranu je nutné brát v potaz i geografické polohu, tedy zemi, odkud práci vykonáváte. Tato skutečnost může mít vliv hned ve dvou úrovních. Tou první je časový posun. Tou druhou je potenciální dopad na zdanění práce. V Evropské unii je limit na počet dní v jedné zemi před povinností platit daně 183 dní, ale i tak některé země mohou požadovat dvojí zdanění. Seznam zemí, se kterými má Česko navázanou smlouvu, je zde.
Účetní rok 2020 tak nebude složitý jen pro zaměstnavatele, zaměstnance a OSVČ, ale především také pro účetní společnosti, které budou muset porozumět okolnostem a podmínkám, za kterých zaměstnanci práci z domova vykonávají, a zároveň také platné právní úpravě jak ji stanoví zákoník práce. To vše pro to, aby bylo možné kvalifikovaně vyčíslit náklady, které s sebou práce z domova přináší.
Témata: Home Office (práce z domova), počítače
Související
4. ledna 2024 15:39
6. října 2023 11:02
15. září 2023 10:04
31. ledna 2023 9:14
1. prosince 2021 11:45
22. dubna 2021 11:29