Přejít k obsahu | Přejít k hlavnímu menu

Realitky přichází o nemovitosti, lidé je raději prodávají online

Ilustrační fotografie
Ilustrační fotografie
Foto: Pixabay

Ceny nemovitostí i stoupající internetová gramotnost začínají výrazně měnit realitní trh. Potvrzuje to i nový kvartální monitoring portálu Bezrealitky.cz. Z něj vyplynulo, že opět stoupl počet lidí, kteří svůj dům nebo byt raději prodají sami online – a to o více než čtvrtinu. Trend potvrdil i průzkum agentury STEM/MARK. Podle něj by výhradně svépomocí nemovitost nově prodalo celých 43 % Čechů, zatímco služby realitek preferuje jen 11 % lidí. 34 % respondentů pak vyhovují oba způsoby. Na přímo bez realitky by se příští rok mohla prodat již každá třetí nemovitost.

Důvody jsou jasné. V první řadě majitele i zájemce je láká rychlost celého procesu – pětinu nemovitostí se za poslední prázdninový kvartál podařilo udat do 14 dnů, 40 % do měsíce. A to přesto, že právě prázdniny jsou nejslabší období celého roku. Déle než tři měsíce čekalo jen nepatrné procento domů a bytů. Vytvořit inzerát nemovitosti je otázkou desítek minut, informace o prodeji se zároveň dostane k největšímu počtu zájemců. Například Bezrealitky.cz jako největší portál pro přímý prodej navštíví půl milionu lidí měsíčně.

Druhou skutečností je snaha ušetřit při nákupu a vyhnout se nepříliš výhodnému proviznímu systému, který nabízí většina realitek. Ceny nemovitostí totiž stále rostou a s nimi i provize. Za tři měsíce stouply o dalších 6 %. Zvyšují se i relativně vůči průměrným mzdám v regionech. Vůbec poprvé musí Češi na nákup nemovitosti z druhé ruky dát víc než 10 celoročních hrubých mezd. I z toho důvodu má problém zaplatit provizi, která v průměru nově atakuje hranici 150 000 korun, podle průzkumu STEM/MARK z tohoto léta 47 % všech respondentů.

Velkou roli hraje také nárůst zkušeností s online prostředím a práce s chytrými telefony.

“84 % lidí nemá problém si nemovitost samo nafotit, 80 % si rádo napíše inzerát. Třem čtvrtinám nevadí komunikovat se zájemci na přímo, 44 % lidí to dokonce vyžaduje. To je velký posun oproti době před pěti – deseti lety,“ zmiňuje Hendrik Meyer, šéf Bezrealitky.cz. „Ti, co hledají bydlení, nyní nejprve kontrolují nabídky samotných majitelů a preferují přímé spojení. A tento trend bude ještě sílit. Vše směřuje k tomu, že příští rok se bez realitky prodá každá třetí nemovitost v Česku.“

Témata:  reality nemovitosti

Související

Aktuálně se děje

21. října 2025 12:11

Salon, který zklamal: Jak postupovat, když služba skončí průšvihem místo relaxu

Návštěva kadeřnického salónu, nehtového studia či maséra představuje pro mnoho lidí zasloužený odpočinek či způsob, jak vylepšit svůj vzhled. Ne vždy se však výsledek shoduje s našimi představami – nový účes se nemusí podařit, manikúra může být nekvalitní a masáž namísto úlevy přinese bolest. Místo odpočinku si pak zákazník odnáší nepříjemný zážitek a problémy související s řešením nápravy k tomu. Jak v těchto případech postupovat a na co máte nárok? 

Zdroj: Marie Dvořáková

Další zprávy

Ilustrační fotografie

Města bez rodin. Nedostupné bydlení mění společnost

Vlastní byt býval cílem každé mladé rodiny. Dnes je realita jiná – ceny nemovitostí a náklady na hypotéky vylučují běžné domácnosti ze hry. Na trhu dominují bezdětné páry s dvěma nadprůměrnými příjmy, zatímco střední třída míří mimo centra měst. Tento posun má zásadní dopad nejen na dostupnost bydlení, ale i na podobu měst a celou společnost.