Přejít k obsahu | Přejít k hlavnímu menu

Zákon o hromadném řízení se dotkne i energošmejdů

Ilustrační fotografie
Ilustrační fotografie
Foto: Pixabay

V těchto dnech stále ještě přicházejí lidem odložená vyúčtování spotřebované elektřiny a plynu. Někteří z nich tak zvažují změnu dodavatele. Pokud narazí na energošmejda, mohou místo očekávané úspory obdržet fakturu na tučnou smluvní pokutu. Sice se připravuje novela energetického zákona, která posílí práva spotřebitelů, pro mnohé bude i tak časově a finančně náročné domáhat se svých práv. Efektivním řešením je přijetí zákona o hromadném řízení.

Energetičtí šmejdi se často protizákonnými fintami snaží přimět spotřebitele, aby jim podepsal plnou moc ke změně dodavatele nebo přihlášku do energetické aukce. „Opakovanou praktikou je vydávání se za pracovníka Energetického regulačního úřadu, distributora či stávajícího dodavatele nebo obecního úřadu. Nejčastěji seniorovi pak podstrčí k podpisu dokument prezentovaný jako doklad o návštěvě nebo účasti v průzkumu. Ve skutečnosti se však jedná o přihlášku do aukce energií nebo o plnou moc pro výběr jiného dodavatele,“ říká Eduarda Hekšová, ředitelka spotřebitelské organizace dTest.

Účast v aukci je ze strany zprostředkovatele prezentovaná jako bezplatná a nezávazná. Ve skutečnosti se však spotřebitel dostává do pasti. Hrozí mu totiž smluvní pokuta v řádech několika tisíc korun od současného dodavatele energií za předčasné vypovězení smlouvy sjednané na dobu určitou nebo mu fakturu zašle energošmejd, pokud si spotřebitel svou účast v aukci rozmyslí.

Situaci má zlepšit novela energetického zákona projednávaná Poslaneckou sněmovnou. „Novela stanovuje dohled Energetického regulačního úřadu nad zprostředkovatelskou činností v energetice a předně zjednodušuje způsob, jak se dostat z aukční šlamastyky, a to bez vysokých sankcí. Je to krok správným směrem. Aby se však spotřebitel domohl svých práv, musí se často obrátit na soud. Časové a finanční náklady soudního řízení ho však od vymáhání několika málo tisíc korun obvykle odradí, řešením by byla možnost podat hromadnou žalobu,“ říká Eduarda Hekšová.

Poškození spotřebitelé dnes musí v rámci obrany proti smluvní pokutě účtované zprostředkovatelem prokázat hlubokou znalost práva. Je nutné zpochybnit celý aukční model, uvést a dokázat zakázané praktiky, jako je klamavé konání spočívající v nedostatečném seznámení s hrozící smluvní pokutou. Případně prokázat užití agresivní obchodní praktiky nebo uvedení v omyl. To vše v časově náročném soudním procesu bez jistého výsledku a s rizikem úhrady nákladů na soudní řízení v případě neúspěchu. Většina osob se proto raději tímto směrem nevydá.

Neférovým společnostem tak již naletěly tisíce lidí. Jen spotřebitelská poradna dTestu eviduje za poslední tři roky přes jeden tisíc tři sta stížností. Jde však o špičku ledovce a postižených je daleko více, škody jdou do miliónů korun.

Přehled společností, na které dTest eviduje nejvíce stížností v souvislosti s organizováním neférových energetických aukcí:

Centrální výběrová řízení Česká aukční energetická Česká srovnávací ENVONA PLATFORM ENERGY

Situaci by pomohlo narovnat přijetí zákona o hromadném řízení, který umožní sdružovat poškozené a podávat hromadné žaloby. Návrh zákona již schválila vláda a nyní čeká na projednání v parlamentu. I proto dTest spustil kampaň Za hromadné žaloby, braňme se společně! „Od spotřebitelů často slýcháme, že sami nechtějí věc řešit, ale k hromadnému sporu by se přidali. Pokud by existovala možnost hromadného řízení, bylo by možné u soudu požadovat, aby konkrétní společnost s podvodným jednáním nejen přestala, ale zároveň i vrátila neoprávněně inkasované prostředky,“ dodává Eduarda Hekšová.

Za první týden podpořilo iniciativu za přijetí zákona téměř 8000 osob. Lidé mohou svou podporu vyjádřit na webu zahromadnezaloby.cz vyplněním krátkého formuláře. Zde se mohou také blíže seznámit nejen s cíli kampaně, ale i s problematikou hromadných žalob včetně připravovaného zákona.

Témata:  energetika energetičtí šmejdi dTest

Související

Aktuálně se děje

7. srpna 2025 17:48

Recenze na e-shopech: Kde končí zkušenost a začíná manipulace

Rozmýšleli jste se někdy před koupí nějakého zboží či služby nad tím, zda a od koho si ho koupíte? V této úvaze vám mohou pomoci hodnocení jiných spotřebitelů a jejich zkušenosti s produktem, které po koupi sdílí se světem. Ne vždy však e-shopy uvádí recenze od skutečných spotřebitelů, což může mít za následek špatné rozhodnutí. Podnikatelé přitom musí jasně uvádět, zda a jak ověřují uživatelské recenze. Co musí taková recenze uveřejněná na stránkách e-shopu obsahovat a splňovat?

Zdroj: Marie Dvořáková

Další zprávy

Ilustrační fotografie

Komentář

DCC promění pohodlnou platbu v drahou chybu

Platíte v zahraničí kartou a v tu se objeví nabídka – česká, nebo evropská vlaječka? Při pohledu na bílý a červený pruh, mezi něž je vsunut žerďový modrý klín, se ve vás vzedme hrdost a na terminálu neomylně volíte národní chloubu.  Při pohledu do internetového bankovnictví však následně zjišťujete, že jste za nákupy během dovolené zaplatili více, než jste plánovali.