Přejít k obsahu | Přejít k hlavnímu menu

Nekalé triky finančních poradců? Jak být proti nim imunní

Ilustrační fotografie
Ilustrační fotografie
Foto: Pixabay

S nekalými obchodními praktikami se setkáváme v mnoha oborech. Nechvalně známé jsou předváděcí akce, na kterých se prodejci snaží lidem vnutit předražené zboží pochybné kvality. Negativní pověst si získali i podomní zprostředkovatelé dodavatelů energií.

Velkou kapitolou je však také finanční poradenství. Vysoké provize za sjednání životního pojištění jsou silným lákadlem a text finanční poradce si může uvést na vizitku vlastně každý. Přinášíme 5 tipů, jak se vyhnout nepoctivému poradci.

Tip č. 1: Pozor na přepojišťování

Mnoho nefér praktik finančních poradců se týká životního pojištění. Je třeba si uvědomit, že životní pojištění je dlouhodobý produkt, který se nesjednává jen na pár let. Přesto se setkáváme s tím, že poradce doporučí klientovi ukončit jeho životní pojištění a sjedná mu novou pojistku. V takovém případě hovoříme o přepojišťování a klient zpravidla prodělá. Nová smlouva totiž bude opět zatížena počátečními poplatky a při předčasném ukončení životního pojištění je nutné dodanit případné daňové odpočty. Dodanění se lze vyhnout, pokud si veškeré finanční prostředky ze staré smlouvy o životním pojištění nechá klient převést na novou smlouvu.

Tip č. 2: Nejlepší vizitkou je doporučení spokojených klientů

Faktem je, že na vizitku si může kdokoliv napsat, že je finančním poradcem. Není to jako u daňového poradce, který musí mít příslušné vzdělání a zkoušky či třeba uzavřené pojištění. Zprostředkovávat finanční produkty může skoro každý. „Lze doporučit, aby se lidé orientovali podle zkušeností svých přátel a známých. Nejlepší vizitkou poradce je doporučení spokojených klientů,“ upozorňuje Miloslav Kufa, finanční ředitel finanční skupiny Ramfin. „Naši poradci procházejí přísným výběrem a dbáme na jejich nejvyšší odbornost. Rozhodně se nesnažíme hrát na kvantitu a rozšiřovat naši síť za každou cenu,“ dodává Miloslav Kufa s tím, že některé firmy například pořádaly před fakultami vysokých škol doslova hony na studenty, kteří si pak poradenstvím přivydělávali.

Tip č. 3: Není kam spěchat

Společným znakem nekalých praktik ve všech oborech je snaha dostat klienta nebo zákazníka pod tlak a nedat mu čas na rozmyšlenou. Prodejci i zprostředkovatelé mívají i školení na to, jak dostat člověka tam, kam chtějí. Nechte si proto po předložení smlouvy dostatečný čas na rozmyšlenou a rozhodně si prostudujte pojistné podmínky. Též se nerozhodujte pouze podle jedné nabídky a nechte si vypracovat několik konkurenčních návrhů. V žádném případě nic nepodepisujte na první schůzce. Pokud už jste pojišťákovi podlehli a ukvapeně si sjednali životko, které nepotřebujete, vězte, že pojistnou smlouvu je možné do 2 měsíců vypovědět bez velké finanční ztráty.

Tip č. 4: Životní pojištění jako univerzální řešení

Životní pojištění je provizně velmi zajímavým produktem, což je často důvodem k používání všemožných i absurdních prodejních argumentů. „Jedním z velkých omylů je prezentovat životní pojištění jako spořicí produkt. V této souvislosti hovoříme o takzvaném missellingu, což je zprostředkování nevhodných pojistných produktů, jež jsou atraktivní hlavně z hlediska provize,“ varuje Michael Pokiser, zástupce finanční skupiny Ramfin. Česká národní banka již dokonce některé z největších poradenských sítí pokutovala za to, že investiční životní pojištění nabízely jako spoření. „V praxi jsme dokonce zaznamenali snahu nabízet investiční životní pojištění jako alternativu ke stavebnímu spoření. Argumentem bylo, že z pojistné smlouvy lze vybírat již po 2 letech, zatímco ze stavebka až po 6 letech,“ dodává Michael Pokiser s tím, že samozřejmě nelze předjímat stav rezervotvorné složky investičního životního pojištění. Zvláště v prvních letech trvání pojistné smlouvy vlastně není ani z čeho vybírat.

Tip č. 5: Telefonát kvůli kontrole pojistných smluv

To nejlepší nakonec. Někteří zprostředkovatelé finančních produktů se před časem snažili oslovovat klienty zaštiťujíce se údajným pověřením České asociace pojišťoven ke kontrole pojistných smluv. Podobnou praktiku se pokoušeli aplikovat i zástupci dodavatelů energií. „Takový postup už je daleko za hranou etiky a minimálně na hraně zákona. Opět platí, že pokud byl klient osloven někým neznámým bez referencí, měl by být ostražitý a případně si vše ověřit na infolince své pojišťovny,“ uzavírá Roman Outrata z finanční skupiny Ramfin.

Témata:  finance ekonomika

Související

Aktuálně se děje

20. listopadu 2024 11:28

20. listopadu 2024 11:08

Minimální odvody OSVČ v roce 2025 výrazně vzrostou

Rok 2025 přinese pro osoby samostatně výdělečně činné (OSVČ) další nepříjemné překvapení v podobě výrazného zvýšení minimálních odvodů na sociální a zdravotní pojištění. Jak se minimální odvody v roce 2025 změní a jaký to bude mít dopad na paušální daň?

Zdroj: Marie Dvořáková

Další zprávy

Ilustrační fotografie

Komentář

Že je vyhráno nad inflací? I pár procent udělá v průběhu let s úsporami pěknou paseku

Vývoj inflace se stal v posledních letech nejen v České republice žhavým tématem. Není divu, dvojciferný růst cen z let 2022 a 2023, kdy inflace přesáhla 15, respektive 10 procent, zásadně zamával s hodnotou úspor. Letos inflace klesla, v říjnu dosáhla 2,8 procenta, a je tak výrazně blíže dvouprocentní hranici, na kterou cílí Česká národní banka. Vyhráno ale ještě není a i těch pár procent s hodnotou vašich úspor v čase nepříjemně zamává. Podívejte se, jak úspory ztrácí v průběhu let na síle, i na způsoby, jak své peníze ochránit.