Přejít k obsahu | Přejít k hlavnímu menu

Zástupci SŠ: Nelíbí se nám, že by k maturitě měl být připuštěn každý

školství
školství
Foto: Pixabay

Zástupci středních škol považují za nespravedlivé, že by k maturitám měl být letos připuštěn každý středoškolák v posledním ročníku. Předpokládá to návrh vyhlášky k letošní závěrečné klasifikaci žáků, kterou připravilo ministerstvo školství. Návrh pro hodnocení nematurantů zástupci školských asociací akceptují. Podle nich je třeba se přizpůsobit tomu, že se vyučuje na dálku a výsledky žáků nejsou zcela srovnatelné. Vyplývá to z vyjádření předsedů školských asociací, které oslovila ČTK.

Vysvědčení by se podle návrhu ministerstva mohlo letos v červnu psát hlavně na základě výsledků žáků z prezenční výuky v únoru a březnu. Kromě toho budou moct učitelé asi přihlédnout i ke snaze dětí o práci v období výuky na dálku a k jejich výsledkům z prvního pololetí. V případě maturantů by podle návrhu měli na posledním vysvědčení prospět všichni. Propadnout by někteří mohli případně u maturitní zkoušky.

"Rozhodně se nám nelíbí, že by k maturitě měl být připuštěn každý. To si myslím, že je velmi nespravedlivé a velmi demotivující pro ty žáky, kteří něco dělali," uvedla předsedkyně Asociace ředitelů gymnázií Renata Schejbalová. Za šťastné řešení to nepovažuje ani předseda Unie školských asociací CZESHA Jiří Zajíček. Podle něj to ale předpokládá již mimořádný zákon, který posunul termín maturit v letošním roce.

"Kdybych se k tomu mohl vyjádřit v době, kdy se ten zákon připravoval, tak bych se snažil ty poslední ročníky nějak dohodnotit," řekl. "Teď se dostáváme do situace, že bez ohledu na to, jestli žák něco dělal nebo nedělal, tak k maturitě půjde tak jako tak, což mi přijde trochu nespravedlivé či nefér," dodal. Doplnil ale, že v současné situaci se to musí přijmout.

Šéf Asociace ředitelů základních škol Michal Černý považuje návrh ministerstva celkově za rozumný. Sám by byl pro to, vysvědčení na konci letošního školního roku úplně vynechat. Podle něj na něm ale řada škol i rodičů lpí, a proto jeho zrušení není možné.

Černý se domnívá, že i přes návod zohledňovat hlavně výsledky z prezenční výuky, budou někteří učitelé započítávat podobně i známky z výuky na dálku. Řada učitelů se podle něj neřídí ani doporučením ministerstva, aby nyní raději hodnotili slovně. Podle něj ale výuka na dálku závisí hodně i na rodičích, a výsledky dětí tak nemusí být srovnatelné. Podporuje proto také návrh, aby se letošní červnové vysvědčení v budoucnu nezohledňovalo u přijímacích zkoušek na střední školy.

S tím, že by vysvědčení z června nemělo být v budoucnu mezi kritérii při přijímání ke studiu, souhlasí i Zajíček a Schejbalová. Podle Zajíčka by se místo toho mohlo zohledňovat třeba vysvědčení z letošního pololetí. Schejbalová dodala, že návod na závěrečnou klasifikaci není moc konkrétní, když dává na výběr například mezi známkováním či slovním hodnocením. "Je to taková princezna koloběžka," řekla. U nematuritních ročníků to podle ní ale není problém a gymnázia se s tím vyrovnají, dodala.

Témata:  maturity školství

Aktuálně se děje

23. dubna 2024 12:35

22. dubna 2024 22:13

Hra na štěstí? Ne, správný postup při investování výrazně snižuje riziko ztráty

KOMENTÁŘ Martina Pleštila, ředitele úseku investic, Broker Trust - Úroky na spořicích účtech klesají. Ještě víc tak poroste investiční apetit Čechů, kteří hledají pro své úspory lepší výnos. Už loni přitom investice v ČR zaznamenaly mimořádný rok. Češi měli jen ve fondech kolektivního investování vloženo přes 938 miliard korun, což bylo meziročně o nevídaných 25 procent více. Jak při investování efektivně snižovat riziko ztráty? Podívejte se na šest praktických tipů.

Zdroj: MoneyMAG.cz

Další zprávy