Přejít k obsahu | Přejít k hlavnímu menu

Zakáže Německo vjezd SUV do měst? Tragická nehoda rozproudila debatu

Porsche Macan
Porsche Macan
Foto: Pixabay

V Německu se v posledních dnech rozproudila debata o tom, jestli masivní sportovně-užitkové vozy (SUV) patří do měst, nebo je potřeba je z nich vykázat. Příčinou je páteční tragická nehoda v centrální části Berlína, pří níž zemřeli čtyři chodci, včetně tříletého dítěte.

Při nehodě vjel dvaačtyřicetiletý řidič automobilu Porsche Macan vysokou rychlostí do skupiny chodců. O život přišel tříletý chlapec, jeho 64letá babička a dvojice mužů ve věku 28 a 29 let, tři další lidé utrpěli zranění. Příčina tragické nehody zatím není známa, německá média ale hovoří o tom, že řidič dostal epileptický záchvat, a ztratil tak kontrolu nad vozem.

V neděli na místě nehody zhruba 500 lidí uctilo památku obětí a vyjádřilo také přesvědčení, že auta nemohou být do budoucna při plánování měst a jejich infrastruktury upřednostňována. Někteří účastníci shromáždění nesli transparenty s nápisy jako "Zastavit motorizované násilí" nebo "Motorizované nástroje na zabíjení".

Ohlas těžká nehoda vzbudila i na politické scéně. Stephan von Dassel (Zelení), starosta městské části Berlin-Mitte, kde se nehoda odehrála, na twitteru napsal: "Taková auta podobná obrněncům nepatří do města. Jsou to zabijáci klimatu, nebezpeční i bez nehod, každá chyba řidiče se stává životním nebezpečím pro nevinné."

Také šéfka berlínských zastupitelů Zelených Antje Kapeková i další politici této strany se vyslovili pro omezení těžkých sportovně-užitkových vozů v centru města. Zdrženlivější byla jejich stranická kolegyně Regine Güntherová, která má v Berlíně právě dopravu na starosti. "Musíme analyzovat, jak k této strašné nehodě došlo, než budeme moci vyvodit důsledky," poznamenala.

Stejný požadavek jako část Zelených vyslovila i organizace na ochranu životního prostředí Deutsche Umwelthilfe, která v minulých letech u soudů dokázala prosadit zákazy jízdy starších dieselů v některých německých městech. Dala se slyšet, že SUV do měst nepatří. Jako jedno z řešení navrhla poplatky pro řidiče těchto aut za vjezd do center měst nebo zvýšení poplatků za jejich parkování.

Reakce dalších zájmových organizací a politiků jiných stran na sebe nenechala dlouho čekat. "Obecně je nemístné využívat tak tragickou nehodu pro vznášení dopravně-politických požadavků," uvedla mluvčí berlínské pobočky největšího evropského autoklubu ADAC Sandra Hassová.

Debatu o jakýchkoliv zákazech nebo omezení sportovně-užitkových vozů, které jsou v Německu stále oblíbenější a tvoří už více než pětinu všech nových prodaných aut, odmítli například politici křesťanských a svobodných demokratů (CDU a FDP).

Dopravní experti zase podotkli, že větší vliv na následky dopravních nehod má rychlost aut, než jejich hmotnost. "Všechno, co jede rychleji než 50 kilometrů v hodině, je pro lidské tělo přinejmenším životu nebezpečné, nejčastěji ale také smrtelné," řekl agentuře DPA odborník Siegfried Brockmann.

Témata:  Německo auta Porsche Macan

Související

Aktuálně se děje

20. listopadu 2024 11:28

20. listopadu 2024 11:08

18. listopadu 2024 10:19

Fiala slibuje platy jako v Německu do pěti let. Realita je vzdálená desítky let

Premiér Petr Fiala v Otázkách Václava Moravce několikrát uvedl, že pokud bude jeho vláda pokračovat i v příštím volebním období, budou mít Češi nakonec mzdy jako Němci nebo Rakušani. Tedy zhruba během pěti let. To je ovšem vysoce nereálné. Skutečností je naopak to, že jak Německo, tak zejména Rakousko během posledních pěti lety Česku mzdově dále utekly, jak vyplývá z dat OECD. Takže mzdy v Česku zaostávají nyní za mzdami v Rakousku a Německu ještě výrazněji než roku 2019. 

Zdroj: Lukáš Kovanda

Další zprávy