Počet aut, která neprocházejí emisními kontrolami při policejních kontrolách, vzrůstá – z 56 % loni na 70 % letos. Ačkoliv mnohá vozidla mají potvrzení o dodržování emisních limitů, technické stanice tvrdí, že za výsledky kontrol nenesou odpovědnost. Podle webu Novinky.cz ale data ukazují, že měření nutná pro osvědčení se ve velkém provádějí jen na oko a zkušební technici na skutečný stav nehledí.
Policejní mluvčí David Chaloupka popsal nedávnou kontrolu starší dodávky značky Ford na Znojemsku, která byla v tak špatném stavu, že motor nebylo možné vytáčet do potřebných otáček pro měření emisí. Tento problém se neomezuje pouze na tento případ; v Moravskoslezském kraji například kontrola v červnu odhalila auto, které krátce po absolvování STK a získání certifikátu o bezvadném stavu nesplňovalo emisní normy.
Asociace emisních techniků a opravářů opakovaně upozorňuje na to, že kontroly na stovkách měřicích stanic jsou často pouze formální. V průměru úspěšně prochází 97,4 % vozů, přičemž 269 emisních stanic vykázalo v prvním pololetí letošního roku 100% průchodnost, jak uvedl člen správní rady Petr Novák.
Podle informací serveru Zdopravy.cz byla emisní měření na stanicích v Opavě, Klatovech a Brně vyhodnocena jako podezřelá, neboť žádné auto neprošlo emisními limity ani při velkém množství kontrol. Například stanice v Českých Budějovicích zjistila pouze 21 nevyhovujících vozidel z více než 7500 provedených kontrol. Průměrné stáří vozidel se zvyšuje a některé stanice vykazují neuvěřitelně krátké časy pro úspěšné emisní kontroly, přičemž několik desítek tisíc kontrol bylo provedeno během deseti minut či méně, což vyvolává pochybnosti o skutečné důkladnosti těchto měření.
Čtěte také
Stanice technické kontroly se podle Novinek brání obviněním z podvodů. Podle platformy STK ČR, která sdružuje jejich profesní organizace, policie neprovádí náhodné kontroly, ale spíše předvýběr vozidel se zjevně špatným stavem emisní soustavy, například kouřících aut. Policie se však zaměřuje nejen na starší vozidla, ale i na novější s podezřením na chybějící části výfukové soustavy.
STK tvrdí, že neprovádí nelegální praktiky, ačkoliv pouze méně než stovka z 380 STK se zabývá měřením emisí, zatímco 1100 samostatných emisních stanic nejsou jejich součástí. Asociace emisních techniků upozorňuje, že STK a emisní stanice jsou často propojené, a ministerstvo dopravy tvrdí, že s problémy bude pomáhat i nová Silniční inspekce od příštího roku.
Související
1. června 2016 9:50
7. března 2016 14:44
9. února 2016 10:03