Přejít k obsahu | Přejít k hlavnímu menu

Ve vlacích Českých drah půjde platit kartou

Ilustrační fotografie
Ilustrační fotografie
Foto: České dráhy

České dráhy přepravily za tři čtvrtletí letošního roku 137,5 milionu cestujících, téměř o čtyři miliony meziročně víc. V tiskové zprávě to dnes uvedl mluvčí státní společnosti Radek Joklík. K nárůstu počtu zákazníků podle něj přispěly slevy pro studenty a seniory ve výši 75 procent jízdného i investice do nových vozidel a rozšiřování služeb. O téměř deset procent více pasažérů přepravil i soukromý RegioJet, a to 4,6 milionu.

Některou ze státních slev využívá 40 procent cestujících Českých drah, ze čtvrtiny jsou to lidé nad 65 let, zbytek tvoří studenti, žáci a děti. "Meziroční růst počtu přepravených cestujících je tříprocentní a státní slevy se na tom podílejí zhruba z poloviny. Největší zájem je tradičně o vnitrostátní i mezinárodní dálkové spoje a také o příměstské vlaky u velkých aglomerací," uvedl generální ředitel Českých drah Václav Nebeský, který stojí v čele firmy od konce září. Lidé podle něj jezdí častěji a na delší vzdálenosti, vzrostl proto i přepravní výkon, a to o sedm procent.

České dráhy chystají od 15. prosince, kdy začne platit nový jízdní řád, několik novinek. Vypraví skoro tisícovku vlaků se zásuvkami, stejný počet spojů denně bude mít wi-fi připojení k internetu. Zavede také plošné placení kartou ve všech vlacích. Přibližně dvě třetiny spojů budou bezbariérové.

Čím dál tím víc lidí podle Joklíka využívá online odbavení přes e-shop Českých drah a aplikaci Můj vlak, které představuje zhruba třetina tržeb z osobní přepravy. "Tento trend budeme dál podporovat, stejně jako rozvoj služeb, které motivují zákazníky k cestování s námi. Počínaje parkovacími plochami u nádraží, přes nabíjecí stojany pro elektromobily, až po největší síť cyklopůjčoven v republice," dodal náměstek generálního ředitele ČD pro obchod Radek Dvořák.

České dráhy hodlají dál modernizovat svůj vozový park. Investiční plán počítá s tím, že firma v příštích pěti letech koupí vlaky za zhruba 40 miliard korun. V současnosti se vyrábí 50 vozů pro dálkovou dopravu, pět netrakčních jednotek pro Moravskoslezský kraj či 31 elektrických jednotek pro linku spěšných vlaků Plzeň - Cheb - Karlovy Vary, linku Klatovy - Plzeň - Beroun, pro kraj Vysočina a Jihočeský kraj. Chystá se také dodávka až 60 nových motorových souprav.

České dráhy jsou největší český dopravce. V pololetí společnost vykázala zisk 441 milionů korun, což je meziroční nárůst o 179 milionů korun.

Nárůst cestujících v prvních devíti měsících ohlásil i konkurenční RegioJet. Ten ve svých dálkových vlacích přepravil 4,6 milionu lidí, což je meziročně téměř o deset procent více. Podle mluvčího Aleše Ondrůje roste především obsazenost na mezinárodní lince Praha - Brno - Vídeň / Bratislava, která v letních měsících činila až 93 procent. RegioJet i letos očekává rekordní počet cestujících.

Témata:  české dráhy jízdné

Související

Aktuálně se děje

20. listopadu 2024 11:28

20. listopadu 2024 11:08

15. listopadu 2024 9:34

Západ se k Číně staví pragmatičtěji než Česko, které to může ekonomicky dále oslabit

Zdroje současného mdlého výkonu české ekonomiky nelze hledat pouze za hranicemi. Byť úpadek německého průmyslu, energetická krize či válka na Ukrajině rozhodně svůj původ za hranicemi mají a českou ekonomiku přímo či zprostředkovaně poškozují. Češi si ale škodí i sami. Třeba tím, že s oblibou bývají papežštější než papež a že se neméně rádi vydávají ode zdi ke zdi.

Zdroj: Lukáš Kovanda

Další zprávy