Přejít k obsahu | Přejít k hlavnímu menu

Prezidentské volby: Nejvěcněji komunikuje Fischer, jeho protikladem je Hannig a Horáček

Ilustrační fotografie Fotogalerie +2
Ilustrační fotografie
Foto: Mariusz Stankowski, MoneyMAG.cz

Komunikace prezidentských kandidátů mimo jiné vypovídá o jejich postojích a chování. Podle analýzy vypracované na základě jejich rozhovorů v loňském roce nejracionálněji komunikoval Pavel Fischer.

Naopak z pohledu textové analýzy se nejemotivněji vyjadřovali Petr Hannig a Michal Horáček. Miloš Zeman a Mirek Topolánek vykazují, ve srovnání s ostatními kandidáty, nejvyšší míru agresivity. Takové jsou hlavní závěry lingvistické studie, která vychází z metodiky analýzy skupinové iracionality Milana Petráka, který v poradenské společnosti Bisnode pracuje jako datový analytik.„Míra tak zvané iracionality prezidentských kandidátů byla určena na základě četnosti výskytu výrazů rozdělených do sedmi základních kategorií – agresivita, prodej iluzí, dogmatismus, zaštiťování se kolektivem, ideologické myšlení, dramatizace a posedlost symboly,“ vysvětluje analytik Bisnode Milan Petrák s tím, že analýza jde nad rámec tradičního pravo-levého politického třídění a místo něj sleduje, kde se, na škále umístění „umírněná“ – „radikální“ – „extremistická“, daný prezidentský kandidát nalézá. „Radikální politici se svými potenciálními voliči komunikují jiným způsobem než politici umírnění,“ dodal Milan Petrák z Bisnode.

Základní kategorie dělení používaných výrazů prezidentskými kandidáty

Kategorie výrazů

Příklady výrazů

Agresivita (nenávist k jiným názorovým skupinám)

zmanipulovaný, přisluhovač, lež

Prodej iluzí (vzhlížení k „vyšším“ ideálům)

svoboda, mír, statečnost

Dogmatismus

Absolutní, všichni, nikdo

Zaštiťování se kolektivem

my („my jsme“)

Ideologické myšlení

slova označující názvy konkurenčních ideologií

Dramatizace (přibarvování textu)

boj, krev, smrt, strach

Posedlost symboly

vlajka, přísaha

Zdroj: Analýza skupinové iracionality, Milan Petrák, analytik Bisnode

„Nejvěcněji komunikujícím kandidátem je podle lingvistické analýzy Pavel Fischer, a to především díky tomu, že je výrazně méně agresivní a dogmatický než ostatní kandidáti,“ komentuje výsledky analytik Bisnode Milan Petrák. Současně dodává: „Nečekané je umístění Jiřího Hynka, kandidáta s druhou nejvíce umírněnou komunikací, zatímco strana Realisté, za kterou vstupuje do prezidentských voleb, byla v našem podzimním předvolebním průzkumu vyhodnocena jako nejemotivnější ze všech analyzovaných subjektů.„Za povšimnutí stojí, že jediní dva kandidáti, kteří mají zkušenosti s působením ve vrcholných politických funkcích, tedy Miloš Zeman a Mirek Topolánek, zároveň vykazují výrazně vyšší agresivitu než všichni ostatní. Oproti volbám v roce 2013 se počet agresivních výrazů u Miloše Zemana téměř zdvojnásobil,“ upozorňuje Milan Petrák.

Nejméně racionálně podle studie komunikoval euroskepticky zaměřený Petr Hannig a Michal Horáček. „Zatímco Petr Hannig více než ostatní uvažuje způsobem „my versus oni“ u Michala Horáčka zřejmě hrála určitou roli skutečnost, že je autorem písňových textů a je zvyklý se vyjadřovat vzletně. To ovšem nemění nic na faktu, že jde o druhého nejemotivněji komunikujícího a nejdogmatičtějšího kandidáta, hlavně kvůli velmi častému používání výrazů jako „každý“, „všichni“, „nikdo“, „rozhodně“,“ uzavřel Milan Petrák z Bisnode.

Prezidentští kandidáti podle Koeficientu iracionality (Četnost výskytu výrazů na 10 000 slov)

Kandidát

Agresivita

Iluze

Dogma- tismus

Kolektiv

Ideologie

Dramat. výrazy

Symbol

Koeficient iracionality

Počet slov

Pavel Fischer

10,2

89,6

150,8

15,9

2,3

4,5

5,7

279,0

8 817

Jiří Hynek

33,0

88,6

162,9

28,9

2,1

30,9

8,2

354,6

4 851

Jiří Drahoš

33,2

113,7

205,3

1,6

1,6

4,7

3,2

363,3

6 331

Vratislav Kulhánek

36,5

60,8

234,3

14,8

6,1

14,8

2,6

369,7

11 522

Marek Hilšer

36,8

134,3

170,1

3,2

5,4

18,4

2,2

370,5

9 232

Miloš Zeman

63,3

77,8

198,0

11,7

7,7

11,3

2,8

372,6

24 801

Mirek Topolánek

65,6

103,9

191,4

7,3

18,2

10,9

1,8

399,2

5 486

Michal Horáček

41,2

107,7

251,8

19,0

4,0

3,2

4,0

430,8

12 627

Petr Hannig

29,7

110,3

237,9

34,7

9,9

7,4

2,5

432,4

8 072

Zdroj: Analýza skupinové iracionality, Milan Petrák, analytik Bisnode

Témata:  prezidentské volby 2018 Česko

Aktuálně se děje

23. dubna 2024 19:38

Neberte si hypotéky. Brzo dostanete dotaci. Alespoň za to už bojují lobbisté

Komentář Vladimíra Pikory: Dnešní doba je plná nálepkování. Na každého se něco najde. Kdekdo je např. populista, ačkoli argumenty pro takové označení jsou obvykle na vodě. Podle mě je nálepkování falešné. Mnohdy je jen politicky motivované. Skutečný populismus je jinde. Příkladem klasického populismu, který se za populismus překvapivě neoznačuje, je návrh některých výrobců stavebního materiálu, developerů, a dokonce i bank na dotace hypoték.

Zdroj: Marie Dvořáková

Další zprávy