Češi podceňují internet. Na sociálních sítích číhá nebezpečí

Index bezpečnosti ČBA, který sleduje vybraná kritéria bezpečného chování na internetu, je aktuálně na úrovni 59 %, což je nejméně od roku 2013. Důvodů mírného poklesu je několik: mnozí z nás pravidelně nemění hesla k PC a různé PIN kódy a máme nedostatečně zabezpečený mobilní telefon i přesto, že roste počet pravidelných uživatelů internetového bankovnictví s přístupem právě přes mobilní telefon.

Ilustrační fotografie
reklama

S hackerským útokem se setkal každý desátý Čech. 72 % respondentů nevnímá sociální sítě za rizikový nástroj. Z průzkumu SC&C pro Českou bankovní asociaci dále vyplynulo, že Češi on-line prostředí k uskutečnění svých plateb využívají čím dál častěji. 8 z 10 Čechů používá k zaplacení svou platební kartu, polovina ji využívá i k nákupům na internetu.

„Ve virtuálním světě jsme dnes jako doma. Především pro nejmladší generaci je představa dne bez mobilu, tabletu či počítače naprosto nereálná. S pohybem v on-line prostředí také výrazně roste využívání platebních karet a plateb realizovaných prostřednictvím internetu. S tím vším narůstá význam téma kyberbezpečnosti, které Češi zatím podceňují,“varuje Tomáš Hládek, odborník na kyberbezpečnost ČBA. Tuto skutečnost potvrzuje i výsledek Indexu bezpečnosti České bankovní asociace, který již čtvrtým rokem stagnuje kolem hranice 60 %. Na vině je mimo jiné i neochota respondentů měnit hesla k PC a různé PINy. Doporučenou frekvenci změny jednou za 3 měsíce dodržuje jen necelá pětina Čechů (17 %), jednou za rok si své heslo změní 27 % respondentů a více než polovina (51 %) mění svá hesla méně než jednou za rok nebo dokonce vůbec ne. Současně si stále mnozí lidé neuvědomují nutnost zabezpečit svůj mobil. „Digitální svět je mocný sluha, usnadňuje nám v řadě ohledů každodenní život, může skýtat ale i řadu rizik. Heslo je často jedinou složkou zabezpečení, která ještě může odvrátit napadení konkrétního uživatele, je proto důležité věnovat mu pozornost. Používat slabá hesla nebo dokonce jedno stejné heslo pro několik účtů je rizikové a tito uživatelé si zadělávají na zbytečné problémy,“ vysvětluje Radka Vařechová, bezpečnostní analytik CSIRT.CZ.

Lidé do internetového bankovnictví přistupují stále více přes mobil

Oproti loňskému roku o 5 % vzrostl počet každodenních uživatelů internetového bankovnictví. Své finance na internetu kontroluje a spravuje každý den téměř třetina Čechů (30 %). Podle průzkumu ČBA má mírně rostoucí tendenci i každodenní využívání internetového bankovnictví prostřednictvím mobilního telefonu. Oproti roku 2016 také o 5 %. Využívání mobilu pro přístup do internetového bankovnictví minimálně jednou měsíčně přitom deklaruje třetina dotázaných (32 %). „Dnešní mobilní telefony se dají přirovnat k velmi kvalitním počítačům, a proto je třeba je i stejným způsobem chránit proti hackerským útokům. To ale Češi stále nedělají. Antivir v mobilním telefonu, jako součást zabezpečení, má stále pouze třetina oslovených (35 %) a čtvrtina (25 %) nemá dokonce žádné. Alarmujících 40 % Čechů dokonce vůbec netuší, že něco takové existuje. Riziko napadení hackery přes mobilní telefon však hrozí ve stejné míře, jako u stolních počítačů nebo notebooků,“ upozorňuje Tomáš Hládek. Při neopatrném zacházení hrozí ztráta jak elektronické identity, tak důvěrných dat a v nejhorším případě i odcizení peněz z účtu.

Podle Hládka je proto důležité chovat se zodpovědně a nedat hackerům příležitost k tomu, aby se „nabourali“ do osobních účtů, ať už se jedná o bankovní účet nebo účty na sociálních sítích. Zkušenost s hackerským útokem, zejména přes sociální sítě či email, má nyní již každý desátý Čech. I přesto 72 % respondentů nevnímá sociální sítě za rizikový nástroj, přes který by se k nim hacker dostal. To je v dnešní době vzhledem k rostoucím útokům hackerů na nejslabší článek, kterým je uživatel, velice znepokojující.

8 z 10 Čechů používá platební kartu, polovina s ní  nakupuje i na internetu

Oproti roku 2016 Češi také více platili svými debetními kartami. „Debetní kartu využívá jako prostředek k placení v současné době 80 % respondentů, což je 7% nárůst oproti roku 2016. Stejného nárůstu doznalo i využívání kreditních karet, a to především u starší generace. Možnost placení prostřednictvím známek a mobilního telefonu stále využívá pouze 5 % Čechů, především pak nejmladší generace,“ komentuje výsledky Jana Hamanová, ředitelka výzkumu SC&C. Podle Hamanové jsou v užívání platebních karet patrné regionální rozdíly. Nejčastěji po platební kartě sahají Pražané.

Podíl využívání platebních karet k placení na internetu stoupl oproti předchozímu roku o 9 %. Na internetu kartou platí více než polovina dotázaných (55 %), přičemž 85 % z nich volí tuto možnost především kvůli pohodlnosti, rychlosti a jednoduchosti. Karta je také nejčastější volbou placení v případě nákupu na e-shopu – volí ji až třetina (31 %) respondentů. 9 z 10 těch, kteří jsou zvyklí platit kartou na internetu, jsou zkušení uživatelé, kteří tento způsob platby používají déle než jeden rok. Využívání placení pomocí karty v online prostředí roste se vzděláním. Naopak seniorů, kteří jsou ochotni zaplatit své nákupy na internetu kartou, je pouze třetina. „Jednou ze zásad bezpečného chování v online prostředí v souvislosti s využíváním platební karty, je nastavení různých limitů: denní, týdenní, pro platby přes internet. Pozitivním zjištěním je, že 91 % mužů a 77 % žen už této možnosti využívá a má limity na kartě nastaveny,“ komentuje Hládek.

Osvětová kampaň ČBA

Dodržování bezpečnostních pravidel v online prostředí je zásadním tématem posledních let, proto se ČBA prostřednictvím svých aktivit snaží informovat a edukovat širokou veřejnost a nabádat je k obezřetnosti. „Data z průzkumu, ale i stagnující Index bezpečnosti nás utvrzují v tom, že potřeba vzdělávat v této oblasti je a bude stále aktuální. Proto jsme na sklonku letošních prázdnin spustili kampaň zaměřenou na prohřešky, kterými opakovaně plno z nás ohrožuje své peníze na bankovních účtech,“ uzavírá Tomáš Hládek.

Doporučujeme

Související:

Fokus
Aktuálně
Doporučujeme
Zobrazit: mobil | klasicky