Přejít k obsahu | Přejít k hlavnímu menu

USA: Těžbu z břidlic komplikuje nedostatek písku

Písek, ilustrační fotografie
Písek, ilustrační fotografie
Foto: Pixabay

Společnosti v USA těžící z břidlic mají problém. Začínají stále více pociťovat nedostatek písku, který spolu s vodou a chemikáliemi tvoří směs vháněnou do horizontálních vrtů. Bez kvalitního písku, nejlépe křemičitého, se neobejdou. Právě písečná zrnka pronikající do puklin a štěrbin pomáhají otevírat cestu na povrch ropě či plynu.

Písek podražil natolik, že výrazně snižuje firemní zisky. "Těžařům to opravdu dělá starosti," komentuje James West z banky Evercore ISI zaměřené na energetiku. Tuna kvalitního písku v USA už stojí kolem 40 dolarů, v přepočtu zhruba tisíc korun. Přitom během loňského druhého pololetí to bylo 15 až 20 dolarů za tunu. Investiční banka Tudor, Pickering, Holt & Co sídlící v texaském Houstonu uvádí, že nabídka pískoven nebude stačit poptávce už příští rok, kdy se ho na amerických břidlicových nalezištích spotřebuje přibližně 120 milionů tun. Ve srovnání s rokem 2014, kdy v USA vrcholil "břidlicový boom", to bude více než dvojnásobek.

Písek nyní představuje pět až sedm procent nákladů na těžbu plynu a ropy z břidlic, ale tento podíl podle Georgeho O´Learyho ze zmíněné banky poroste. Tím spíše, že písek se musí kvůli postupnému vyčerpávání jeho zdrojů vozit na stále větší vzdálenosti. Těžaři do směsí nepoužívají písek plážový, který se pro jejich účely nehodí. Nejraději mají jemný křemičitý písek, jehož nejbohatší naleziště se vyskytují v severních oblastech amerického Středozápadu. Těžební společnosti se také snaží získávat pískovny do svého vlastnictví, aby měly náklady více pod kontrolou. 

Témata:  USA písek Doly

Související

Aktuálně se děje

17. října 2025 16:01

Shein chce po skandálech zlepšit image. Přísné kontroly mají zachránit jeho cestu na burzu

Svět retailu je plný přísných zákonů a regulatorních požadavků – a v případě fast fashion (rychlé módy) to platí dvojnásobně. Jedním z lídrů tohoto segmentu je čínský Shein, který se do popředí dostal díky levnému oblečení a agresivnímu marketingu. Jeho rychlý růst však provázely kontroverze, obvinění z obcházení zákonů a stamilionové pokuty.

Zdroj: Marie Dvořáková

Další zprávy