Ministr financí a šéf hnutí ANO Andrej Babiš budí vášně od svého vstupu do politiky před čtyřmi lety. Ačkoliv v posledních měsících střídá jednu kauzu za druhou, jeho hnutí i přesto vede všechny průzkumy volebních preferencí. Z exkluzivního průzkumu, který si nechal vypracovat server EuroZprávy.cz, vyplývá, že to je proto, že lidé jsou otupělí a Babišovi věří, většina jeho kauz je proto nezajímá.
Kauzy spojené s osobou ministra financí Andreje Babiše vnímá aktivně pouze 8 procent respondentů. Dalších 17 procent dotázaných kauzy sice sleduje, ale informace přijímá pouze pasivně. Vyplývá to z výzkumu, který pro EuroZprávy.cz provedla společnost Phoenix online research.
19 procent respondentů kauzy nesleduje a věří, že Babiš je čestný muž, 27 procent dotázaných se o politiku nezajímá vůbec. Zbytek respondentů na otázku nedokázal odpovědět.
V další otázce jsme se ptali, nakolik ovlivní kauzy Andreje Babiše voliče při rozhodování o tom, komu v podzimních volbách dají svůj hlas. Pouze 4 procenta lidí jsou přesvědčeny, že na základě Babišových přešlapů hnutí ANO volit nebudou, dalších 5 procent lidí se k této možnosti přiklání, jistě ji ale neví.
51 procent lidí neví, na kolik Babišovy kauzy jejich hlasování ve volbách ovlivní. Naopak 40 procent lidí tvrdí, že ani Babišovy kauzy je neodradí od toho, aby dali hnutí ANO svůj hlas v parlamentních volbách.
Z Babišových kauz Čechům nejvíce vadí aktuální kauza korunových dluhopisů, pro kterou se vyslovilo 18 procent respondentů. 17 procent lidí má dodnes v živé paměti vyšetřování údajné spolupráce Andreje Babiše s StB.
10 procent Čechů nesouhlasně přijímá zavedení elektronické evidence tržeb a 5 procent lidí vzpomíná nejvíce negativně na kauzu Unipetrol. Naopak výroky o táboře v Letech vadí pouze 4 procentům respondentů a nejméně jich negativně vnímá kauzu Agrotec v České poště nebo jeho nákup médií, v obou případech dvě procenta.
Češi jsou otupělí, zavládla apatie
Právě akvizice mediálního vlivu má ale podle odborníků největší vliv na smýšlení veřejnosti o Andreji Babišovi. "V minulosti vždy tyto kauzy a jejich následný veřejný dopad rozhodly několikatýdenní kampaně Mf DNES, následně přebírané televizemi. Po změně majitele toto medium mlčí a téma soustavně přehlíží. Ostatní klíčová média pro utváření veřejného mínění se kauzám pověnovala vždy jen nárazově a v rámci vnitropolitického boje," vysvětlil serveru EuroZprávy.cz sociolog Jan Kubáček.
Podle něj je vysoká míra lhostejnosti a apatie české veřejnosti vůči kauzám Andreje Babiše dána především tím, že se do kauzy doposud skutečně kriticky nevložil nikdo opravdu zásadní, typu prezidenta republiky, policie, nebo jiné odborné autority. "Premiér se ráznému postoji ke kauzám Andreje Babiše vyhýbá a tak jediným soustavným kritikem zůstává Miroslav Kalousek a někteří politici-jednotlivci, což však automaticky evokuje veřejnosti dojem účelovosti kauz. Čehož umně využívá při své argumentaci Andrej Babiš," podotkl.
Podle něj je navíc česká veřejnost pod přívalem různých kauz a pseudokauz, zvláště těch z nedávných let, velmi otupělá. "S politikou a politiky je de facto už ztotožňuje a tím na ni už tolik nepůsobí. Aby skutečně společnost nějaká kauza zásadně ovlivnila, musela by být několik týdnů permanentně v médiích a řešena policií, popřípadě skutečně zásadními autoritami v oboru a klíčovými “těžkými váhami” v politice. Doposud se tak neděje, proto “ten klid”. Otázka jestli před bouří…," vysvětlil s tím, že důkazem je poměrně velká stabilita preferencí ANO, kdy oslabují jen v řádech půlprocent, maximálně procent.
Témata: Andrej Babiš, průzkumy, politika
Související
22. října 2024 9:56
21. října 2024 9:23
28. září 2024 20:49
3. září 2024 11:42