Šmejdi přitvrdili: Jsme z regulačního úřadu, tvrdí a lidem podstrkují změnu dodavatele

Podomní prodejci změnili strategii a přitvrzují. Ještě než zazvoní u vašich dveří, zavolají vám. Potíž je v tom, že se vydávají za zástupce Energetického regulačního úřadu nebo za vašeho současného dodavatele. Když k vám přijdou na sjednanou schůzku, ve hře pokračují a nechají vás podepsat například protokol o revizi měřidla. Ve skutečnosti jde ale o smlouvu s novým dodavatelem. Jak se bránit?

Diskuse: 0

Ilustrační fotografie
reklama

Taktika některých podomních prodejců s elektřinou a plynem je na hraně zákona. Jejich obchodní reprezentanti doslova převlékají kabáty. Představují se jako zástupci Energetického regulačního úřadu nebo stávajícího dodavatele, od něhož domácnost odebírá energii. „Někteří naši zákazníci byli kontaktováni obchodníky, kteří se představili jménem naší společnosti a domlouvali si s nimi schůzku z důvodu kontroly elektroměru. Při návštěvě naše klienty přesvědčovali, že odebírají drahou energii z Německa nebo že je nutné revidovat stávající smlouvy,“ uvádí Stanislava Červinková ze společnosti E.ON Energie, a. s.

Podomní prodejci také přesvědčují lidi, že mají špatně nastavenou smlouvu, nebo že pokud chtějí ušetřit, musí podepsat doklad o změně tarifu. „Ve skutečnosti ale zákazníkům předkládají novou smlouvu na dodávky elektřiny nebo plynu, často překrytou jiným papírem,“ dodává Jana Poncarová z projektu EnergetickaPoradna.cz. Podomní obchodníci si od zákazníků při schůzce vyžádají stávající smlouvy nebo je požádají o fakturu, ze které si opíšou údaje potřebné pro změnu dodavatele. Když zákazník odmítá doklady ukázat, zastrašují ho například tím, že mu hrozí demontáž elektroměru.

Férový obchodník zavolá a ukáže průkaz

Dříve podomní prodejci obcházeli domácnosti bez předchozího sjednání schůzky. Poté, co většina měst a obcí přijala vyhlášku zakazující podomní prodej, za jejíž porušení hrozí obchodníkům pokuta ve výši až 200 tisíc korun, začali si setkání se zákazníky domlouvat dopředu.

Samotné sjednání schůzky je ale standardním postupem u řady společností a využívají ho i velcí dodavatelé. „Při sjednání schůzky s obchodním zástupcem naší společnosti uvádí operátor vždy jméno obchodníka, který se k zákazníkovi dostaví. Jeho jméno si navíc může zákazník ještě před schůzkou ověřit na zákaznické lince E.ON. Operátor také vysvětlí účel schůzky, tedy nabídku produktů a služeb společnosti E.ON. Nikdy nepoužívá záludné důvody, jako je kontrola elektroměrů,“ říká Červinková. Při schůzce se obchodní zástupce vždy prokáže identifikační kartou, jejíž předložení by lidé měli vždy požadovat.

S odstoupením od smlouvy neotálejte

Když obchodník odmítne průkaz předložit a vytváří na zákazníka nátlak, měl by odběratel rozhovor ihned ukončit. Situace není ztracená ani v případě, kdy zákazník podstrčenou smlouvu podepíše a důsledky si uvědomí až po odchodu podomního prodejce.

„Doporučuji neotálet a co nejdříve zaslat odpovědné firmě doporučený dopis s odstoupením od smlouvy podle paragrafu 11a odst. 3 energetického zákona. Smlouvu uzavřenou s podomním prodejcem lze vypovědět ještě 15 dnů poté, co nový dodavatel zahájí dodávky energií,“ uvádí Petr Woff, redaktor magazínu KupníSíla.cz. Výpověď by vždy měla obsahovat identifikační údaje zákazníka, jako je jméno, adresa, číslo uzavřené smlouvy a kód odběrného místa.

Lidé rovněž mohou kontaktovat svého dodavatele a o situaci ho informovat. „Sami máme jen velice omezené možnosti, jak se těmto podvodníkům bránit. Určitě postiženým zákazníkům doporučujeme, aby nás kontaktovali na zákaznické lince 800 77 33 22, kterou provozujeme zdarma. Rádi jim s případným odstoupením od smlouvy pomůžeme,“ uzavírá Červinková ze společnosti E.ON.

Diskuze: Šmejdi přitvrdili: Jsme z regulačního úřadu, tvrdí a lidem podstrkují změnu dodavatele

Přidejte svůj názor

Počet komentářů: 0, Buďte první Vložte komentář

Související:

reklama

Fokus

Aktuálně

Doporučujeme

Zobrazit: mobil | klasicky