Přejít k obsahu | Přejít k hlavnímu menu

Vláda rozhodne: Budou dálniční obchvaty bez poplatku? A kde?

Ilustrační fotografie
Ilustrační fotografie
Foto: Adam Mráček / INCORP images

Pokud to dnes schválí vláda, bude se už od Nového roku jezdit po obchvatech některých měst bez dálniční známky. Informuje o tom čerstvé vydání MF Dnes.

Už v lednu by mohli řidiči osobních aut na městské obchvaty i bez dálničních známek. Stát si po letech uvědomil, že než aby v přeplněných ulicích zamořovali vzduch, ať raději zdarma využijí blízký obchvat, píše MF Dnes.

Návrh zpracovaný ministerstvy dopravy a životního prostředí dnes projedná vláda. Celkem jde o 45 kilometrů dálnic. „Uleví se dopravě, která je hlavně ve velkých městech značným zdrojem škodlivých emisí,“ říká ministr životního prostředí Richard Brabec.

Podle dopravního experta Františka Lehovce je třeba napravit hloupost, kdy se hledělo výhradně na peníze vydělané za dálniční známky. „Moudré rozhodnutí. Dálnice se stavěly i proto, aby ulehčily průtahům přes města, kde jsou důsledky husté dopravy nesrovnatelně nepříznivější nežli na obchvatu ve volné krajině,“ uvedl expert pro list.

Vyvolenými jsou zatím čtyři města: Brno, Mladá Boleslav, Cheb a Tábor. To proto, že v blízkosti tamní dálnice není žádná ucelená průjezdná silnice a řidiči se musí kodrcat buď úzkými městskými ulicemi plnými semaforů, nebo okolními vesnicemi.

„Vůči řidičům není fér, že je nutíme kupovat dálniční známku i tam, kde dálnici de facto jen křižují, ale musí ji na své cestě kolem města použít. Předcházíme také tomu, že se místní řidiči dálnici kvůli poplatku vyhýbají a jezdí pak skrze město po silnicích nižších tříd,“ uvedl už dříve ministr dopravy Dan Ťok.

Praha, Prostějov, Beroun a Otrokovice, jejichž okraje rovněž protíná či bezprostředně objíždí dálnice – a tudíž by byl u nich stejný krok logický – na seznamu chybí. „Ten výběr je kompromis. A například Pražský okruh nelze chápat jako obchvat. To je regulérní tranzitní dálnice, již využívá i dálková nákladní doprava. Zdarma mají v Praze vnitřní okruh,“ řekl MF Dnes Petr Moos z Dopravní fakulty ČVUT.

Témata:  dálnice dálniční poplatky

Související

Aktuálně se děje

20. listopadu 2024 11:28

20. listopadu 2024 11:08

15. listopadu 2024 9:34

Západ se k Číně staví pragmatičtěji než Česko, které to může ekonomicky dále oslabit

Zdroje současného mdlého výkonu české ekonomiky nelze hledat pouze za hranicemi. Byť úpadek německého průmyslu, energetická krize či válka na Ukrajině rozhodně svůj původ za hranicemi mají a českou ekonomiku přímo či zprostředkovaně poškozují. Češi si ale škodí i sami. Třeba tím, že s oblibou bývají papežštější než papež a že se neméně rádi vydávají ode zdi ke zdi.

Zdroj: Lukáš Kovanda

Další zprávy