Elektřina rekordně zlevnila, solidní dodavatelé upravují svoje obchodní podmínky a zahrnují zákazníky mnoha bonusy. Zatím nikdy nebyla situace na energetickém trhu vhodnější pro změnu než nyní. K levnější elektřině a zemnímu plynu přibývají zvýhodněné spotřebiče, pojišťovací služby, stavební balíčky a finanční odměny. Co všechno získají odběratelé, kteří si vyberou výhodnější tarif nebo dodavatele?
Statisticky vzato, energetický trh zpomaluje. Podle údajů Operátora trhu s elektřinou (OTE a.s.) změnilo během letošního září dodavatele elektřiny 18 010 odběratelů, zatímco vloni to ve stejném měsíci bylo 19 908 a předloni 27 466 přechodů. Stagnace a nuda? Ale kdepak! Ve skutečnosti aktivní a chytří spotřebitelé získají více než kdykoli dříve. Čím vzácnější jsou pohyby na energetickém trhu, tím atraktivnější a komplexnější nabídky předkládají progresivní obchodníci. Shrňme, proč byste právě nyní měli zvážit změnu.
1. důvod: Cena elektřiny je na historickém minimu
Zdálo se, že uzavírané transakce už nemohou klesnout níže. Letos v říjnu padl další rekord na pražské energetické burze (Power Exchange Central Europe a.s.), kde elektřina aktuálně nemá ani čtvrtinovou hodnotu ve srovnání s polovinou roku 2008. Záleží na každém spotřebiteli, jestli využije situaci pro výběr výhodnějšího tarifu. „Cena elektřiny nemůže dlouhodobě stále klesat, jinak bychom se v budoucnu dopracovali k záporným hodnotám. Ke zlomu, nebo alespoň zastavení současného trendu určitě dojde,“ říká Václav Derfl, předseda Asociace nezávislých dodavatelů energií (ANDE).
2. důvod: Na trhu přibývají zvýhodněné produkty pro nové zákazníky
Díky nízkým velkoobchodním cenám mohou dodavatelé nabízet atraktivnější produkty koncovým odběratelům – domácnostem, firmám a dalším institucím. Zlevněnou elektřinu prodává například ČEZ (produktová řada Garant Plus), Pražská energetika (Komfort + Garant) nebo E.ON, který od září nabízí nové akční ceníky na elektřinu i plyn pod produktovou řadou Variant. Reaguje tím na velký zájem ze strany nových i stávajících zákazníků. „Na náš nový produkt začátkem letošního roku přešlo 80 000 zákazníků, což nás potěšilo a pro velký zájem nabídku opakujeme,“ říká Vladimír Vácha, tiskový mluvčí společnosti E.ON.
3. důvod: Seriózní dodavatelé zlepšují svoji péči o klienty
Distribuční soustavy elektřiny a plynu fungují obvykle hladce, výpadky jsou výjimečné. Přesto mohou nastat chvíle, kdy potřebujete zkontaktovat svého dodavatele. Potom oceníte kamennou pobočku, bezplatnou telefonickou linku, e-mailovou zpětnou vazbu nebo zákaznický portál se svým osobním účtem. Progresivní dodavatelé provozují všechny uvedené komunikační kanály. „V současné době hrají prim bezplatné telefonické linky. Ale s nástupem generace ovládající informační technologie od dětství lze očekávat rozvoj dalších bezplatných komunikačních kanálů na bázi IT,“ uvedl Derfl. Pro představu: bezplatnou linku dnes provozuje kupříkladu E.ON, 3E nebo MND.
4. důvod: Všechny svoje požadavky spjaté s energiemi můžete vyřešit naráz
Domácí vytápění, svícení a obecně rodinný rozpočet představuje širší problematiku, kterou řeší výhodnější tarify elektřiny a plynu jenom částečně. Někteří dodavatelé jdou dál a poskytují zákazníkům například zlevněné kotle, balíčky tepelné izolace nebo pasivní dřevostavby. „Stovce domácností jsme bezplatně zapůjčili takzvanou chytrou domácnost. Účastníci projektu nyní mohou ovládat svoje spotřebiče a vytápění dálkově, prostřednictvím chytrého telefonu nebo tabletu. Testují tak technologii, kterou chceme v budoucnosti nabídnout všem,“ vysvětluje Vácha.
5. důvod: Dodavatelé zlepšili svoje obchodní podmínky
Aktivační poplatek za uzavření smlouvy je minulostí. V případě zdražení energie může odběratel rychle a bezproblémově změnit dodavatele. Nejférovější energetické společnosti automaticky vracejí všechny přeplatky a v průběhu fakturačního období nemění zálohy. Energetický trh je dnes kultivovanější, než býval krátce po svoji liberalizaci. „Myslím, že tematiku obchodních podmínek jsme otevřeli v redakci magazínu CenyEnergie.cz, když jsme hodnotili dodavatele podle různých kritérií. Je dobře, že mnozí obchodníci vycházejí vstříc zákazníkům,“ uvedl Petr Woff, dnes redaktor magazínu KupníSíla.cz.
6. důvod: Zákazníci mohou vybírat ze široké škály doprovodných bonusů
Někteří dodavatelé vám zprostředkují zvýhodněné produkty svých obchodních partnerů – pojišťoven, průmyslových a dalších podniků (například Bohemia Energy entity, ČEZ, E.ON, Europe Easy Energy, Gas International, Pražská plynárenská, RWE, X Energie). Častým bonusem bývá energetické poradenství zdarma (například Energie2, E.ON, Right Power Energy, RWE). „Doprovodné služby energetických společností nejsou primárním cílem zákazníků. Při srovnatelných nabídkách však mohou sehrát rozhodující roli při výběru dodavatele,“ říká Derfl.
7. důvod: Kromě levnější energie můžete získat další peníze
Svému dodavateli elektřiny nebo plynu nemusíte jenom platit. Zajímavé finanční částky můžete získat zpátky. Někteří dodavatelé vyplácejí odměny za přivedení nového zákazníka (například ČEZ, E.ON, Elimon, ENRA Services, Fonergy, SPP CZ). Anebo slevovými kupony oceňují včasně zaplacené zálohy (například Europe Easy Energy, E.ON). Prozatím unikátní je odměna za ušetřenou elektřinu. „Ačkoli energie prodáváme, oceňujeme jejich úsporu. Za každou ušetřenou kilowatthodinu elektřiny získá náš zákazník korunu. Tímto způsobem může ročně vydělat až 1 500 korun,“ vypočítává Vácha.
Témata: energetika
Související
25. října 2024 10:18
9. října 2024 10:33
9. října 2024 5:59
14. září 2024 9:54
2. září 2024 20:41