Přejít k obsahu | Přejít k hlavnímu menu

Končí diskriminace v e-shopech. Co nového nařizuje EU?

Ilustrační fotografie
Ilustrační fotografie
Foto: Pixabay

Ode dneška nesmí e-shopy ze zemí EU bránit spotřebitelům z jiných členských zemí, aby si u nich nakoupili. Nabývá totiž účinnosti evropské nařízení o zákazu neoprávněného zeměpisného blokování. Spotřebitelům se tím na začátku prosince otevírá mnohem více možností, jak vyřešit vánoční nákupy. Nově si mohou vybrat z těch nejvýhodnějších nabídek bez toho, aby je někdo diskriminoval na základě státní příslušnosti, místa bydliště nebo usazení.

„E-shopy z jiných členských zemí Evropské unie již nesmí českým spotřebitelům blokovat nebo omezovat přístup. Zákaz platí rovněž pro automatické přesměrování na verzi webu určenou pro zákazníky z jiné země, kde byly často i výrazně vyšší ceny,“ uvádí Lukáš Zelený, vedoucí právního oddělení spotřebitelské organizace dTest. Výzkum Evropské komise prováděný formou náhodných nákupů v oblasti e-komerce ukázal, že nějakou formu geoblokace užívá přes 60 % obchodníků v Evropské unii. Nařízení by mělo tuto situaci značně vylepšit.

Nařízení sice samo o sobě neukládá obchodníkům povinnost dodávat zboží do jiných členských států, ale pokud se tak podnikatel rozhodne, musí dodávat nebo poskytovat služby všem zákazníkům z EU za stejných podmínek. „Diskriminace občanů ČR nebo jiného členského státu EU na základě státní příslušnosti nebo místa bydliště je v rozporu s principy jednotného trhu, takže odstranění bezdůvodného znevýhodňování vítáme,“ komentuje nařízení Lukáš Zelený.

Další oblast, na kterou nařízení míří, jsou platby. V budoucnu tak nebude možné, aby obchodník z jiné členské země odmítl platbu kartou či převodem z účtu jenom proto, že jde o zahraniční platební transakci. Zákazník však musí platit měnou, kterou obchodník přijímá, takže je nutné dávat si pozor na převodní kurz.

„Nová právní úprava bohužel nedopadá na audiovizuální sektor, takže televizní vysílání stále může být blokováno. Na úplné odstranění bariér si tak budeme muset ještě nějakou chvíli počkat,“ uzavírá Lukáš Zelený.

Témata:  e-shopy dTest nákupy

Související

Aktuálně se děje

6. října 2025 10:42

Inflace v Česku klesla na 2,3 procenta. Pokles cen zaskočil trh i ČNB

Inflace v Česku v září nečekaně výrazně zpomalila. Tempo růstu hladiny spotřebitelských cen totiž činilo meziročně jen 2,3 procenta, plyne z předběžných dat ČSÚ. Analytici oslovení agenturou Bloomberg čekali ve střední hodnotě svých odhadů růst čítající 2,6 procenta. Z celkem devatenácti expertních odhadů žádný neodpovídal hodnotě 2,3 procenta, všechny byly vyšší, nejvyšší zněl na 2,9 procenta. 

Zdroj: Lukáš Kovanda

Další zprávy