Dovolená v zahraničí? Zásadní rady, jak se vyhnout malérům

Cestu na dovolenou mimo hranice České republiky se nevyplácí podceňovat. Protože je doba letních dovolených v plném proudu, nabízíme přehled a rady týkající se pojištění na cesty.

660
reklama

Základem pojištění na dovolenou je pořízení pojistky, která nabízí nepřetržitou asistenční službu. Ta může pomoci nejen v případě zdravotních komplikací, ale také u mnohých dalších nepříjemných situací. Pojďme se podívat na nejběžnější případy.

1) Úraz či onemocnění na cestách

Pokud se dostanete na území Evropské unie do situace, která vyžaduje lékařské ošetření nebo hospitalizaci, je nutné mít u sebe Evropský průkaz zdravotního pojištění. Ten zajistí potřebnou lékařskou pomoc v rozsahu závislém od poměrů dané země. Zdravotní péče však není v zemích EU bezplatná, pokud tedy nemáte pojištění, připravte se na drahé účty. Například léčení zažívacích potíží v Řecku vyjdou na 70 až 150 eur, v Chorvatsku až na 300 kun (více než 1000 korun).

2) Omylem způsobíte škodu

V rámci cestovního pojištění je možné vyřídit rovněž následky škod způsobených na majetku, nebo na zdraví druhých. Užitečným pomocníkem je zde pojištění odpovědnosti za škodu. Ani to by neměli lidé podceňovat, stát se může totiž doslova cokoliv, ani nevíte jak. „Z praxe známe případ, kdy byla klientka u známých na návštěvě povalena psem, přičemž pádem zranila dalšího menšího psa. Ten byl nějakou dobu léčen a pak musel být utracen. Majitelka psa požadovala náhradu způsobené škody," uvádí generální ředitel Triglav pojišťovny Petr Baný.

3) Vážný úraz, nebo smrt

Součástí cestovního pojištění je také úrazové pojištění v podobě obnosového pojištění. To znamená, že je pojištěnému v případě pojistné události vyplaceno pojistné plnění stanovené na základě oceňovací tabulky. Podstata obnosového pojištění tedy není v úhradě skutečných nákladů, jako v ostatních připojištěních (škodová pojištění), ale je zde plněno na základě předem stanovených hodnot. Kromě úrazů má klient nárok na pojistné plnění i v případě jiné újmy na zdraví způsobené úrazem nebo v případě smrti.

4) Ztráta, poškození či odcizení zavazadla

Jak v tomto případě funguje pojištění? Pojištění zavazadel se vztahuje na cestovní zavazadla a věci osobní potřeby obvyklé pro daný účel cesty, popřípadě na věci, které jste si prokazatelně pořídili během cesty. Pojištění se naopak nevztahuje na fotoaparáty, kamery, počítače či mobilní telefony apod.

5) Zpožděný let

Ničím neobvyklé nejsou ani několikahodinová zpoždění letů. Z pojištění můžete proto žádat výdaje na stravu, občerstvení nebo ubytování. Podmínkou je, že je let opožděn o šest hodin a více a není vám poskytnuta žádná alternativní doprava. Zde je ale potřeba zdůraznit, že výjimkou jsou nepravidelné letecké linky, charterové lety a lety neregistrované v letovém řádu.

6) Nečekané zrušení cesty

Díky pojištění storna cesty se můžete chránit, pokud jste nuceni zrušit závazně objednanou nebo zaplacenou cestu před odjezdem. Pojišťovna vám uhradí doložené nevratné náklady na zakoupení zájezdu, letenky, jízdenky, rezervace ubytování nebo služeb. „Samozřejmě si nemůžete rušit cesty, jak se vám zlíbí. Jsou proto definovány případy, kdy je možné pojištění využít a kdy nikoliv. V případě úrazu, nemoci či úmrtí a dalších vážných událostí jde o pojistnou událost. Pokud se ale například rozejdou dva partneři a rozhodnou se cestu zrušit, pojišťovna plnit nebude. Takové případy nejsou v praxi neobvyklé," zakončil generální ředitel Baný s tím, že pojištění nemusí být zvlášť drahou záležitostí: „Naši klienti nejčastěji využívají balíček Standard na 12 dní, který přijde na 249 korun."

Doporučujeme

Související:

Fokus
Aktuálně
Doporučujeme
Zobrazit: mobil | klasicky