Přejít k obsahu | Přejít k hlavnímu menu

Je to e-shop, nebo není? V čem je háček?

Ilustrační fotografie
Ilustrační fotografie
Foto: Pixabay

V poslední době se spotřebitelská poradna dTestu stále častěji setkává s e-shopy, které nabízejí velké množství levného zboží, často i s dopravou zdarma. To je na první pohled výhodné. Ovšem druhou stranou mince je dlouhá doba dodání v řádech několika týdnů. A kupující navíc většinou nevědí, že neuzavírají smlouvu s provozovatelem „e-shopu“, ale jeho prostřednictvím s jiným subjektem, velmi často se zahraničním dodavatelem ze zemí mimo EU.

Webové stránky „zprostředkovatelského e-shopu“ se tváří jako standardní e-shop. Takže průměrný spotřebitel vůbec neočekává a není schopen rozpoznat, že kromě provozovatele e-shopu uzavírá další smlouvu se subjektem mimo Českou republiku, nejčastěji z Číny. Případně že provozovatele „zprostředkovatelského e-shopu“ pověřuje k uzavření smlouvy s takovým subjektem. „Největším problémem spojeným s tímto způsobem podnikání je, že při něm dochází ke krácení práv českých spotřebitelů, například práva na odstoupení od smlouvy bez uvedení důvodu ve lhůtě čtrnácti dnů od převzetí zboží,“ uvádí Eduarda Hekšová, ředitelka spotřebitelské organizace dTest.

Jediným na první pohled zřejmým ukazatelem toho, že jde o něco neobvyklého, je poznámka o dostupnosti zboží ve stylu „skladem u dodavatele“, někdy s doplněním několikatýdenní doby dodání. „Konkrétní informace o zprostředkování, případně zastoupení je uvedena pouze v obchodních podmínkách, což je podle našeho názoru nedostatečné a jedná se o takzvané překvapivé ujednání,“ vysvětluje Hekšová. To podle občanského zákoníku znamená, že je dané ujednání neúčinné, takže je vůči spotřebitelům zcela bezvýznamné. Z pohledu spotřebitele se v podstatě jedná o kupní smlouvu uzavřenou přímo s provozovatelem e-shopu, z čehož mu plynou veškerá související práva.

„V České republice se nemůže stávat, že spotřebitel nakoupí na webových stránkách, které vypadají jako tuzemský e-shop, a následně jsou mu odepřena důležitá práva, jež vyplývají z národní a unijní právní úpravy,“ říká Hekšová a dodává: „Například odstoupit od smlouvy uzavřené přes internet může spotřebitel i před samotným dodáním zboží, což vyplývá z příslušných unijních předpisů.“

Právní poradci ve spotřebitelské poradně dTestu dostupné na čísle 299 149 009 se však setkávají s případy, kdy je toto právo spotřebitelům odepíráno s odkazem na to, že prodávajícím je zahraniční společnost. Kupující je pak nucen vracet zboží či reklamovat vůči zahraničnímu subjektu, který sídlí mimo Evropskou unii. A to za podmínek, které jsou odlišné od standardních pravidel platných v ČR. Často s nemalými náklady na dopravu zboží do zahraničí, i když nákup proběhl na e-shopu v češtině a s českou doménou.

Témata:  e-shopy dTest

Aktuálně se děje

23. dubna 2024 19:38

Neberte si hypotéky. Brzo dostanete dotaci. Alespoň za to už bojují lobbisté

Komentář Vladimíra Pikory: Dnešní doba je plná nálepkování. Na každého se něco najde. Kdekdo je např. populista, ačkoli argumenty pro takové označení jsou obvykle na vodě. Podle mě je nálepkování falešné. Mnohdy je jen politicky motivované. Skutečný populismus je jinde. Příkladem klasického populismu, který se za populismus překvapivě neoznačuje, je návrh některých výrobců stavebního materiálu, developerů, a dokonce i bank na dotace hypoték.

Zdroj: Marie Dvořáková

Další zprávy