Přejít k obsahu | Přejít k hlavnímu menu

Češi a nadváha. Jak jsme na tom?

Ilustrační fotografie
Ilustrační fotografie
Foto: Pixabay

Obezitou je ohroženo 18,5 % Čechů. Z větší části jde o muže, kteří konzumují méně ovoce a zeleniny než ženy. Ukazují to nová data ze zjišťování Českého statistického úřadu o životních podmínkách domácností.

Průměrná hodnota BMI indexu tělesné hmotnosti obyvatel České republiky vloni dosáhla 25,2. To je těsně za horní hranicí normální zdravé váhy. „Mírnou nadváhou trpí 47 % mužů a 33 % žen. Obezita se týká bezmála 20 % mužů a 18 % jejich protějšků,“ uvádí Michaela Jirková z odboru šetření v domácnostech ČSÚ.

Hmotnost souvisí se zdravým pohybem i vyváženou stravou. Vliv na kondici má mimo jiné pracovní fyzická aktivita. Sedavý způsob práce má více než třetina osob ve věku 25 až 64 let. Z větší části se jedná o ženy. Podíl osob se sedavou aktivitou však roste se vzděláním. Vysokoškoláci mají častěji sedavou práci, ovšem přes týden se více věnují volnočasovým fyzickým aktivitám.

„Volnočasová fyzická aktivita, jako je sport a fitness, je bližší mužům. Tráví jí průměrně 3,6 hodiny týdně, zatímco ženy jen 3,2 hodiny. S přibývajícím věkem však zájem o pravidelný pohyb slábne. 40 % dospělých se pravidelně nevěnuje žádné sportovní ani rekreační pohybové aktivitě,“ říká Simona Měřinská z odboru šetření v domácnostech ČSÚ.

Ženy dbají spíše na stravování než na cvičení. 21,4 % jí ovoce dvakrát i vícekrát denně. V takové míře si jej dopřává jen 12 % mužů. S velkým rozdílem ženy předhánějí muže i v konzumaci zeleniny.

Témata:  lidé obezita zdraví

Související

Aktuálně se děje

21. října 2025 12:11

Salon, který zklamal: Jak postupovat, když služba skončí průšvihem místo relaxu

Návštěva kadeřnického salónu, nehtového studia či maséra představuje pro mnoho lidí zasloužený odpočinek či způsob, jak vylepšit svůj vzhled. Ne vždy se však výsledek shoduje s našimi představami – nový účes se nemusí podařit, manikúra může být nekvalitní a masáž namísto úlevy přinese bolest. Místo odpočinku si pak zákazník odnáší nepříjemný zážitek a problémy související s řešením nápravy k tomu. Jak v těchto případech postupovat a na co máte nárok? 

Zdroj: Marie Dvořáková

Další zprávy