Dražší vánoční cukroví? Připlatíte si o desítky korun

Vánoční cukroví nepeče téměř 30 procent českých domácností, jen čtyři procenta Čechů se ale obejdou úplně bez něj, informuje KPMG.

Vánoční cukroví
reklama

Většina lidí, kteří cukroví nepečou, ho dostane od příbuzných či známých, cukroví kupuje každá desátá domácnost v Česku. Letos si Češi při pečení i nákupu vánočních cukrovinek budou muset sáhnout hlouběji do kapsy.

Podle Asociace kuchařů a cukrářů České republiky bude letos cena vánočních produktů v průměru o zhruba deset procent vyšší. Za růstem cen vánočního cukroví stojí zvyšující se cena surovin – především másla. Zda ale bude máslo zdražovat i v předvánočním období, není vůbec jisté. „Predikovat, zda cena másla v předvánočním období ještě poroste, je velmi složité. Je totiž víc než pravděpodobné, že velké množství lidí si máslo nakoupilo k zamrazení s předstihem ve chvíli, kdy se objevily první zprávy o růstu cen. To může samozřejmě ovlivnit i poptávku. A s klesající poptávkou může klesat i cena másla. Navíc ve spoustě receptů na vánoční cukroví lze máslo nahradit. Další možností je, že se lidé letos tradičním receptům vyhnou a dají přednost těm, které dražší suroviny neobsahují,“ vysvětlil Martin Prokop, autor projektu zfarmydomu.cz, jehož cílem je zamezit plýtvání potravinami a naučit spotřebitele k zodpovědnému přístupu k potravinám.

V prosinci loňského roku byla průměrná cena za kostku másla 43 korun, letos by to mělo být podle odhadů tuzemské mlékárny 70 korun. Některé druhy cukroví by se tak mohly prodražit o desítky korun. Podle prognóz navíc prodejci zdraží většinu cukroví – ať už obsahuje drahé suroviny, nebo ne. „Někteří výrobci využijí situace, i když jejich výrobky dražší suroviny neobsahují. Je to reakce na vývoj trhu,“ řekl Martin Prokop. „V průměru letos stoupne cena vánočního cukroví o 50 korun za kilo,“ doplnila Kateřina Jiroušková, majitelka společnosti Domácí dobroty bez lepku.

Jen pouhá dvě procenta lidí, kteří cukroví doma nepečou, zamíří pro cukroví do supermarketů, větší část jej kupuje v prověřených pekárnách nebo od malých dodavatelů. „Češi se stále více zajímají o to, co jedí, a vyhledávají proto kvalitnější potraviny. Pozitivní trend v gastronomii se tak projevil i při nákupu vánočního cukroví,“ konstatovala Marika Konečná ze společnosti KPMG Česká republika.

Doporučujeme

Související:

Fokus
Aktuálně
Doporučujeme
Zobrazit: mobil | klasicky