Přejít k obsahu | Přejít k hlavnímu menu

Tatra, Pedro, Merkur. Jak se změnili Češi a značky od revoluce?

Ilustrační fotografie
Ilustrační fotografie
Foto: Pixabay

Fronty na maso a na banány dnes znějí především mladším generacím místy humorně. Přesto před desítkami let nebyly ničím výjimečným, na druhou stranu ale bylo i zboží, kterého bylo dostatek pro každého. To však můžeme dnes říct téměř o všech produktech. Jak se proměnily nákupní košíky Čechů za posledních téměř 30 let?

U Čechů vzrostla především obliba těstovin a rýže, které Češi proti roku 1991 zkonzumují téměř dvakrát tolik. Preference se změnily i u masa - oblibu si získalo především kuřecí maso, kterého si lidé dopřejí téměř 25 kilogramů za rok. Naopak stálicemi nákupních košíků jsou rohlíky a chleba.

Na začátku 90. let průměrný Čech vypil přibližně 16 litrů minerálních vod za rok, během téměř 30 let toto číslo stouplo až na 55 litrů ročně. Lidé také mnohem více nakupují tropické ovoce.

V minulosti činila průměrná roční spotřeba na hlavu 19 kilogramů, zatímco nyní si průměrný Čech dopřeje 31 kilogramů pomerančů, kiwi či banánů za rok.

Čeští zákazníci mají rádi novinky. Díky tomu roste prodej produktů, které před pár lety téměř nikdo neznal. Avokádo, cuketa, lilek, řapíkatý celer nebo dýně jsou tak dnes již běžnými položkami nákupu českého zákazníka.

Do obchodů dnes navíc zavítá průměrný Čech přibližně dvakrát až třikrát týdně a při výběru potravin je pro něj víc než kdy dříve podstatný zdravý životní styl. Zatímco v minulosti byl tento aspekt rozhodující jen pro pětinu zákazníků, nyní se jím podle průzkumů řídí téměř polovina.

Některé značky dnes ale letí stejně jako v minulých dobách. Pokud měli lidé spontánně uvést jednu značku z minulosti, která je opět na trhu, nejčastěji zazní Kofola. To je logické, protože lidé si přirozeně více vybavují spotřební zboží, které je jim často na očích.

Ta vstoupila na trh poprvé v roce 1960. Na druhém místě značka Tatra, kterou uvedlo 96 procent respondentů. Třetí nejvyšší byla znalost značky Favorit, kterou znalo 90 procent respondentů a čtvrtá skončila Mototechna s podílem 89 procent.

Známé a oblíbené zůstávají také žvýkačky Pedro (88 procent), stavebnice Merkur (87 procent) nebo obuv Botas (73 procent). Za éry socialismu je znal víceméně každý. Po nástupu tržního hospodářství se ale tyto značky musely vyrovnat se zahraniční konkurencí.

Témata:  nákupy obchody

Související

Aktuálně se děje

4. srpna 2025 15:53

29. července 2025 12:43

Podvod na první pohled nepoznáte. Sociální sítě se hemží falešnými nabídkami známých značek

Ležíte večer v posteli a bezmyšlenkovitě projíždíte sociální sítě. Najednou se objeví nabídka, která vypadá jako splněný sen. Zboží, po kterém už dlouho pokukujete, za zlomek ceny, a navíc od známého prodejce. Nemůžete uvěřit, že právě vám se poštěstilo narazit na tak výhodnou akci. Rychle klikáte a začínáte vyplňovat údaje, které vás dělí od skvělého nákupu. Jedná se ale ve skutečnosti o výhodný nákup, nebo jste právě naletěli podvodníkovi?

Zdroj: Marie Dvořáková

Další zprávy