Tatra, Pedro, Merkur. Jak se změnili Češi a značky od revoluce?

Fronty na maso a na banány dnes znějí především mladším generacím místy humorně. Přesto před desítkami let nebyly ničím výjimečným, na druhou stranu ale bylo i zboží, kterého bylo dostatek pro každého. To však můžeme dnes říct téměř o všech produktech. Jak se proměnily nákupní košíky Čechů za posledních téměř 30 let?

Diskuse: 0

Ilustrační fotografie
reklama

U Čechů vzrostla především obliba těstovin a rýže, které Češi proti roku 1991 zkonzumují téměř dvakrát tolik. Preference se změnily i u masa - oblibu si získalo především kuřecí maso, kterého si lidé dopřejí téměř 25 kilogramů za rok. Naopak stálicemi nákupních košíků jsou rohlíky a chleba.

Na začátku 90. let průměrný Čech vypil přibližně 16 litrů minerálních vod za rok, během téměř 30 let toto číslo stouplo až na 55 litrů ročně. Lidé také mnohem více nakupují tropické ovoce.

V minulosti činila průměrná roční spotřeba na hlavu 19 kilogramů, zatímco nyní si průměrný Čech dopřeje 31 kilogramů pomerančů, kiwi či banánů za rok.

Čeští zákazníci mají rádi novinky. Díky tomu roste prodej produktů, které před pár lety téměř nikdo neznal. Avokádo, cuketa, lilek, řapíkatý celer nebo dýně jsou tak dnes již běžnými položkami nákupu českého zákazníka.

Do obchodů dnes navíc zavítá průměrný Čech přibližně dvakrát až třikrát týdně a při výběru potravin je pro něj víc než kdy dříve podstatný zdravý životní styl. Zatímco v minulosti byl tento aspekt rozhodující jen pro pětinu zákazníků, nyní se jím podle průzkumů řídí téměř polovina.

Některé značky dnes ale letí stejně jako v minulých dobách. Pokud měli lidé spontánně uvést jednu značku z minulosti, která je opět na trhu, nejčastěji zazní Kofola. To je logické, protože lidé si přirozeně více vybavují spotřební zboží, které je jim často na očích.

Ta vstoupila na trh poprvé v roce 1960. Na druhém místě značka Tatra, kterou uvedlo 96 procent respondentů. Třetí nejvyšší byla znalost značky Favorit, kterou znalo 90 procent respondentů a čtvrtá skončila Mototechna s podílem 89 procent.

Známé a oblíbené zůstávají také žvýkačky Pedro (88 procent), stavebnice Merkur (87 procent) nebo obuv Botas (73 procent). Za éry socialismu je znal víceméně každý. Po nástupu tržního hospodářství se ale tyto značky musely vyrovnat se zahraniční konkurencí.

Loading...
Témata: nákupy | obchody | MoneyMAG.cz

Diskuze: Tatra, Pedro, Merkur. Jak se změnili Češi a značky od revoluce?

Přidejte svůj názor

Počet komentářů: 0, Buďte první Vložte komentář

Související:

reklama
Fokus
Aktuálně
Doporučujeme
Zobrazit: mobil | klasicky