Přejít k obsahu | Přejít k hlavnímu menu

Češi zavedou revoluci do letectví. Pomůže jim k tomu umělá inteligence

Ilustrační fotografie
Ilustrační fotografie
Foto: Pixabay

Česká společnost CEAC (Central European Aerospace Corporation s.r.o.) má v úmyslu jako první na světě zvýšit celosvětově bezpečnost provozu letadel pomocí umělé inteligence. Ta bude každodenním pomocníkem pilotů, a to pouze za použití chytrého telefonu nebo tabletu, ve kterém bude nainstalována aplikace AFI-X vyvinutá českými odborníky ve společnosti CEAC. O projekt, který má zajištěn financování z evropských fondů spravovaných Ministerstvem průmyslu a obchodu, projevili už zájem zahraniční investoři například z USA a Číny. Na globální trh by měla aplikace AFI-X vstoupit nejpozději v roce 2020.

„Projekt využívající umělou inteligenci je dalším krokem k rozvoji oblasti leteckého  a vesmírného průmyslu v ČR směrem ke světové špičce a zároveň přispívá k potřebné transformaci z ekonomiky stojící na nízké ceně práce, na ekonomiku znalostní  s vysokou přidanou hodnotou“, říká Milan Šlapák, prezident GE Aviation pro Českou republiku a Slovensko. V umělé inteligenci spatřuje výhody zejména ve snižování zátěže pilotů, což přímo vede ke zvýšení bezpečnosti leteckého provozu.

„Na rozdíl od auta se letadlo pohybuje ve tří-dimenzionálním prostoru, kde jsou nároky  na pilota mnohem vyšší a pilot tak musí hlídat řadu parametrů, které při jakékoliv nepozornosti mohou vést až k nehodě s fatálními následky. Jak ukazuje naše analýza, statistika nehod má vzrůstající tendenci (viz tabulka níže). Náš umělý letecký instruktor (překlad ze zkratky AFI-X – Artificial Flight Instructor) řekne hlasem pilotovi nedostatky, kterých se dopustil a navrhne mu zároveň i způsob, jak tyto nedostatky odstranit,“ vysvětluje duchovní otec myšlenky a výkonný ředitel společnosti CEAC, Martin Balda.

AFI-X pilota po nastoupení do letadla pozdraví, sdělí mu např. rychlost a směr větru, teplotu, prognózu počasí, v průběhu letu pak i další informace, doporučení a rovněž ho ocení za dobře provedený let.

AFI-X poslouží zkušeným pilotům, kteří budou chtít zlepšovat své letecké dovednosti i těm, kteří ukončili základní výcvik. Umělá inteligence bude schopna rozpoznat chování pilota  a navrhnout takovou úroveň přesnosti řízení letadla podobně, jako když si zvolíte ve video hře stupeň obtížnosti.

„Máme v plánu uvést první generaci umělé inteligence AFI-X nejpozději do roku 2020. Prototyp AFI-X zcela dokončíme do poloviny roku 2019, poté bude následovat lokalizace produktu na cílovou platformu Android a IOS od Apple,“ upřesňuje Balda.

Umělá inteligence AFI-X vyvolává vzpomínku na americký seriál Knight Rider s Davidem Hasselhoffem, kterému pomáhá inteligentní automobil KITT a dokonce mu hlasem radí, co má tento akční hrdina dělat. „Jistá podobnost se seriálem Knight Rider by tu být mohla, umělá inteligence AFI-X vyvinutá českými odborníky je však daleko vyspělejší než KITT. A především, smyslem KITTa bylo pomáhat jen akčnímu hrdinovi. Náš AFI-X jsme vytvořili tak, aby mohl pomáhat všem úrovním pilotů,“ uzavírá s úsměvem Balda.

Statistická data pro všeobecné nekomerční letectví (FAA, EASA):

Počty nehod s ohledem na fázi letu – nekomerční provoz

Letová fáze

Počty nehod, EASA Data2) – rok 2015

Počty nehod, FAA Data3) – rok 2016

Vzlet, stoupání po vletu1)

70

183

Přiblížení na přistání1)

37

46

Přistání1)

180

308

Ostatní

113

113

Procento nehod připadající na fáze letu po okruhu z celkového počtu nehod v nekomerčním všeobecném letectví

71,75 %

82,62 %

Témata:  letectví letadla

Související

Aktuálně se děje

20. listopadu 2024 11:28

20. listopadu 2024 11:08

15. listopadu 2024 9:34

Západ se k Číně staví pragmatičtěji než Česko, které to může ekonomicky dále oslabit

Zdroje současného mdlého výkonu české ekonomiky nelze hledat pouze za hranicemi. Byť úpadek německého průmyslu, energetická krize či válka na Ukrajině rozhodně svůj původ za hranicemi mají a českou ekonomiku přímo či zprostředkovaně poškozují. Češi si ale škodí i sami. Třeba tím, že s oblibou bývají papežštější než papež a že se neméně rádi vydávají ode zdi ke zdi.

Zdroj: Lukáš Kovanda

Další zprávy