Přejít k obsahu | Přejít k hlavnímu menu

LPG: Za jakých podmínek můžete v mrazech jezdit bez potíží?

Ilustrační fotografie
Ilustrační fotografie
Foto: Pixabay

I když jezdíte na LPG, na zimu se musíte připravit stejně jako ostatní řidiči. Podobně jako existuje nafta pro letní a zimní období, je k dostání i zimní směs propan-butanu. Ta obsahuje více propanu, který se na rozdíl od butanu dobře odpařuje i při teplotách pod bodem mrazu. S příchodem zimy si proto ohlídejte, ať vám v nádrži nezůstane letní směs.

Na zkapalněný propan-butan (LPG) jezdí v Česku přes 200 tisíc vozidel. Jejich řidiči si musejí v zimním období, podobně jako řidiči aut s dieselovými motory, pohlídat, aby měli v nádrži správnou směs paliva. Prodejci a dodavatelé LPG se starají o to, aby byla zimní směs LPG na čerpacích stanicích dostupná v období od 1. listopadu do 31. března. Přihlíží se však i k aktuální teplotě, takže se na čerpacích stanicích může zimní LPG objevit i dříve.Letní směs LPG je pro motor výhodnější, obsahuje totiž více butanu, asi 60 %. Butan má lepší výhřevnost než propan, a tak má auto nižší spotřebu. Propan se však zase při nižších teplotách lépe odpařuje, a proto musí být jeho podíl v zimní směsi vyšší. V zimě tak LPG obsahuje butanu jen 40 % a propanu 60 %. Rozdíl v jízdě nepocítíte, jen může mírně narůst spotřeba – to se ovšem v zimě děje i u aut na benzín nebo naftu. „U pohonu na LPG je zásadní, aby byl v nádrži dostatečný tlak pro dopravu kapalného LPG do motoru. Tlak vzniká odpařováním LPG. Na rozdíl od butanu, který přechází do plynné fáze až mírně pod bodem mrazu, se propan odpařuje již kolem mínus 42 °C, a proto je jeho podíl v zimní směsi vyšší,“ vysvětluje Ivan Indráček, výkonný předseda České asociace LPG, jež pod značkou Bezpečné láhve garantuje jednotný standard kvality a bezpečnosti plynových láhví.

U vozidel na LPG nezpůsobují mrazy potíže se startováním, jako je tomu u zamrzlé nafty. LPG automobily totiž startují klasicky na benzín a až později se přepínají na alternativní pohon. V létě se motor zahřívá rychleji, takže se na LPG pohon přepne do dvou minut. V zimě může interval s ohledem na venkovní teploty trvat tři až čtyři minuty. Problém v souvislosti s mrazem tedy může nastat až poté, co se vůz přepne na LPG. Na vzájemném poměru propanu a butanu závisí, při jaké teplotě bude docházet k odpařování LPG, a tedy udržování potřebného tlaku v nádrži. „Letní směs LPG se odpařuje asi při mínus 5 °C, zimní směs při mínus 12 °C. Je zřejmé, že motoristé, kteří jezdí méně, mohou mít například ještě v prosinci v nádrži letní směs, což může způsobit problémy s chodem motoru. Při extrémních mrazech ale mohou nastat potíže i s použitím zimní směsi,“ dodává Ivan Indráček.Tipy, jak v zimě jezdit s vozem na LPG

Jakmile teploty klesnou k bodu mrazu, pohlídejte si, že máte v nádrži zimní LPG směs, která obsahuje více propanu. Ten se lépe odpařuje i při teplotách hluboko pod bodem mrazu, takže v nádrži zajistí dostatečný tlak pro správný chod motoru. LPG vůz startuje na benzín, teprve až se zahřeje, přepíná se na LPG palivo. To v zimě může trvat 3 až 4 minuty. Ujistěte se, že jste před vyjetím na vozovku z auta odstranili napadaný sníh nebo námrazu na sklech. Než se motor zahřeje, jeďte s vozem plynule a motor zbytečně nevytáčejte. Pamatujte na to, že zimní pneumatiky jsou povinné od 1. listopadu do 31. března, a to ve chvíli, kdy vozovku pokrývá souvislá vrstva sněhu, ledu nebo námrazy. Do zimní výbavy si ideálně připravte také smeták, škrabku na led, rozmrazovač zámků, lopatku nebo sáček s pískem, který vám v případě nutnosti usnadní rozjezd, například do zmrzlého kopce.

Témata:  pohonné hmoty LPG auta mráz zima

Aktuálně se děje

23. dubna 2024 12:35

22. dubna 2024 20:08

16. dubna 2024 17:29

Bezpečnostní problémy společnosti Boeing přetrvávají. Akcie od začátku roku ztratily třetinu své hodnoty

Společnost Boeing (BA), největší světový výrobce letecké techniky, je opět pod drobnohledem veřejnosti kvůli nedávnému incidentu, kdy se za letu oddělil kryt motoru, což vedlo k nouzovému přistání. Tento incident se přidává k řadě bezpečnostních problémů, kterým společnost čelí, včetně lednového incidentu s oddělením dveří, k němuž došlo jen několik dní před vypršením dohody s ministerstvem spravedlnosti. Pokud úřady zjistí porušení dohody, může Boeing čelit znovuotevření smrtelných případů z let 2018 a 2019.

Zdroj: Marie Dvořáková

Další zprávy