Přejít k obsahu | Přejít k hlavnímu menu

Láká, lže, vydělává: Jak SHEIN klame spotřebitele a ničí planetu

online prodejce Shein
online prodejce Shein
Foto: Facebook/Shein

dTest se společně s dalšími 24 spotřebitelskými organizacemi z celé Evropy a pod koordinací organizace BEUC podílí na podání stížnosti k Evropské komisi a evropským dozorovým orgánům proti společnosti SHEIN kvůli používání klamavých technik, tzv. „dark patterns“. Tyto praktiky tlačí spotřebitele k nákupům, které původně neměli v úmyslu uskutečnit, a přispívají tak k ekologickým a společenským problémům spojeným s odvětvím tzv. rychlé módy.

Na základě nových výzkumů, včetně studií spotřebitelských organizací napříč Evropou, poukazujeme na to, jak tyto nezákonné praktiky vedou ke zbytečnému utrácení a finančním ztrátám spotřebitelů, šíření nebezpečných oděvních výrobků v Evropě, a brání spotřebitelům v jejich snaze přispívat k ekologické transformaci.

Evropská komise v únoru 2025 oznámila vlastní šetření dodržování práva EU na ochranu spotřebitele ze strany SHEIN a v květnu firmu vyzvala, aby respektovala unijní legislativu a přestala používat „dark patterns“, jako jsou falešné slevy nebo tlak na spotřebitele (např. vymyšlené časové omezené akční nabídky). Společná akce spotřebitelských organizací doplňuje vyšetřování Komise a sítě CPC (Síť pro spolupráci v oblasti ochrany spotřebitele) a poskytuje další důkazy o klamavých praktikách.

Stížnost vyzývá Komisi a evropské dozorové orgány zabývající se ochranou spotřebitele, aby vůči SHEIN zajistily:

· Ukončení používání klamavých technik jako je „confirm-shaming“, hraní na emoce spotřebitelů, nekonečné rolování („infinite scroll“) a neodbytné obtěžování („nagging“), které podle našeho hodnocení představují nekalé obchodní praktiky ve smyslu Směrnice o nekalých obchodních praktikách.

· Předložení důkazů o pravosti uživatelských recenzí a sdělení typu „skladem posledních několik kusů“, které se opakovaně zobrazují spotřebitelům. Pokud nejsou pravdivé, měla by společnost SHEIN s těmito praktikami okamžitě přestat.

Pokud SHEIN nepřijme nápravná opatření, měly by příslušné orgány zakročit, aby zabránily vážným škodám pro spotřebitele, dokud společnost nebude dodržovat právo EU.

Podle výzkumu spotřebitelských organizací nejsou „dark patterns“ problémem jen u SHEIN, ale představují systémový problém v odvětví rychlé módy. Proto organizace vyzývají orgány, aby se zaměřily i na další prodejce, kteří používají podobné nekalé praktiky.

„Používání ‚dark patterns’ ze strany SHEIN je dobře zdokumentované a podle výzkumu spotřebitelských organizací trvá již několik let. Tyto manipulativní praktiky nutí spotřebitele utrácet více peněz za produkty rychlé módy, které škodí nejen jim, ale i životnímu prostředí a lidem, kteří je vyrábějí“ vysvětluje Eduarda Hekšová, ředitelka spotřebitelské organizace dTest, a dodává: „Tento model ultra-rychlé módy je poháněn manipulací, která tlačí spotřebitele k neustálému nakupování. SHEIN je navrženo tak, aby bylo návykové – využívá silné algoritmy k maximalizaci spotřebitelského zapojení a nadměrného utrácení. Očekáváme od úřadů rozhodný a rychlý zásah, který zastaví tyto manipulativní praktiky a odstartuje šetření v celém odvětví.“

Problematické praktiky

Koordinovaná stížnost se zaměřuje na využívání „dark patterns“, které podporují nadměrnou spotřebu environmentálně škodlivých výrobků. SHEIN vystavuje spotřebitele celé řadě takových praktik, včetně sdělení o nízké skladové zásobě („Zbývá jen x kusů“), odpočítávání času na časomíře („Bleskový výprodej“), společenského tlaku skrze recenze a „confirm-shaming“ („Máte nárok na slevu! Opravdu chcete odejít?“). Vyšetřování spotřebitelských organizací ukázalo, že tyto praktiky se spotřebitelům zobrazují opakovaně – jak na webu, tak v aplikaci – formou častých notifikací.

Témata:  Shein dTest

Související

Aktuálně se děje

17. října 2025 16:01

Shein chce po skandálech zlepšit image. Přísné kontroly mají zachránit jeho cestu na burzu

Svět retailu je plný přísných zákonů a regulatorních požadavků – a v případě fast fashion (rychlé módy) to platí dvojnásobně. Jedním z lídrů tohoto segmentu je čínský Shein, který se do popředí dostal díky levnému oblečení a agresivnímu marketingu. Jeho rychlý růst však provázely kontroverze, obvinění z obcházení zákonů a stamilionové pokuty.

Zdroj: Marie Dvořáková

Další zprávy

Ilustrační fotografie

Komentář

Tváří v tvář smrti, ale s nízkým platem. Pietní profese dál zaostávají za průměrem

Listopad bývá obdobím, kdy lidé častěji zavítají na hřbitovy a připomínají si své blízké. S tím se dostávají do popředí i profese spojené s pietními službami – květinářky, pracovníci pohřebních služeb či kameníci. Podle údajů portálu Platy.cz se jejich výdělky výrazně liší. Kameníci si měsíčně přijdou přibližně o 60 % více než květinářky, přesto se ani oni nedostanou nad celostátní průměr. Zatímco příjmy květinářek a pracovníků pohřebních služeb zůstávají znatelně pod ním, mzdy kameníků se k průměrné úrovni alespoň přibližují.